Undskyld mig Aller, ser jeg billig ud?

26.05.11
Blogs

Blogs

I må undskylde, hvis jeg har lidt svært ved at ramme tasterne. Jeg har stadig lidt svært ved at holde op med at grine, og det har stået på i et døgns tid nu.

Jeg har været journalist i snart 10 år, deraf de sidste to som freelancer, og i sidste uge fik jeg og Pudderdåserne et tilbud fra et af Allers magasiner, som alligevel slår alt, hvad jeg har oplevet i min journalistiske karriere. De tilbød os at lave fire opslag inklusive billeder og tekst, hvilket vil sige i alt 8 siders redaktionelt stof for… 0 kroner. De mente, at vi som blog måtte være glade nok for den ‘ekstra trafik’, det ville give os…

Fast arbejde for en gratis læbestift og biografbilletter
Modemagasinerne er efterhånden blevet berygtede for at tilbyde bloggere, at de kan arbejde for dem mod et par produktprøver og æren ved at komme i bladene. Bazar sendte for eksempel tilbage i 2009 siden en mail ud til en række modebloggere og tilbød dem at blive faste bloggere på bazaronline.dk mod at komme til en række events og få et par gratis produkter og biografbilletter.

Vibeke fra Discountliv og Luksusdrømme spillede ud med et krav på 500 kroner pr indlæg (hvilket stadig efter enhver journalistisk standard er stærkt underbetalt) og blev afvist. Andre var ikke så kloge og står i dag tilbage med følelsen af at være udnyttet. I kan læse hele historien på Vibekes blog her.

Jamen I får jo trafik fra os
Andre bloggere kan fortælle historier om, hvordan alt fra små virksomheder til de store bladhuse tror, at de vil blogge for dem mod at få produkter og link fra virksomhedernes sites. Og igen er de ord, vi hører fra både modemagasiner og virksomheder ”jamen I får jo gratis omtale og trafik fra os”.

Undskyld, hvem er det, der får trafik fra hvem?

Hvis vi nu tager Aller og modebloggerne som eksempel, så har Allers fem mode- og kvindemagasiner Q, Bazar, In, Elle og Feminas hjemmesider tilsammen 2.644.570 sidevisninger hver måned ifølge Allers egne tal. Og så har jeg endda været sød ved Aller, for disse fem magasiner repræsenterer en meget bred målgruppe blandt kvinder.

Bloggers Delight, som er det største danske bloggernetværk, kan præsentere deres annoncører for tilsammen 2.600.000 sidevisninger hver måned fra et målrettet, stærkt og købedygtigt segment af unge kvinder. Tallet er et konservativt estimat efter virksomheden har udvidet antallet af modebloggere den sidste måned.

På online modeområdet ligger den nystartede virksomhed Bloggers Delight, der har eksisteret i cirka et halvt år, altså hals om hals med Allers fem modemagasiner, og tallet vokser måned for måned med voldsom hast for bloggerne.

Hvem har brug for hvis trafik her?

I mit eget tilfælde har min blog over 10.000 absolut unikke læsere hver måned og over 60.000 sidevisninger. Dem tror jeg nok det pågældende magasin med et oplag på under 30.000 kunne være økonomisk interesserede i at få i tale.

Der er noget galt i magasinernes opfattelse af magtforholdene i de danske modemedier, men på et tidspunkt opdager annoncørerne det lille regnestykke, jeg har netop har udført, og så skal de traditionelle medier nok opdage bloggernes magt også. Og så bliver bladhusene nødt til at indse, at de gode bloggere ikke længere er 17-årige skolepiger, der vil arbejde for et par biografbilletter, men at de derimod er professionelle forretningsfolk, værdifuld arbejdskraft og en værdifuld indtægtskilde for magasinerne.

Aller-koncernens administrerende direktør Pål Thore Krosby har ved flere lejligheder advaret mod at satse ensidigt på digitalt indhold, fordi ingen tjener penge på det. Og nej Aller, man tjener ikke penge på indhold af dårlig kvalitet, skrevet af gratister. God journalistik koster penge. Men en helhjertet satsning på digitalt indhold af høj journalistisk og unik kvalitet, det kan man godt tjene penge på. Men der er sjovt nok ikke nogen, der står i kø for at levere det gratis.

Dette indlæg ligger også på FashionForum.dk, men jeg syntes, at I også skulle læse det. Det omtalte Magasin er Q. Det er ingen hemmelighed overfor jer

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
56 kommentarer
Helle

Når jeg læser dette indlæg er det med en blandet smag i munden. Jeg forstår at ingen vil arbejde gratis, og ens indsats skal belønnes. Men jeg har valgt at læse skønheds- og modeblogs fordi de fremstår mere troværdige end magasiner som modtager mange penge for at omtale produkter. Når jeg så læser at i takker nej til annoncering der er MANGE tusinde kroner værd og i tilsyneladende forventer en god pris for at omtale produkter, så bliver jeg i tvivl om troværdigheden. Jeg ved at nogle bloggere er umulige at få i tale for mindre end 20.000 kr., hvilket jeg synes er lidt vildt. Når jeg klikker ind på en blog anser jeg bloggeren for at være ligemand og en forbruger som jeg, ikke nogen der forventer at tjene kassen på min tillid og sidevisninger. Jeg er rigtig glad for jeres blog, men lige nu føler jeg mig lidt som jeres “kunde” fremfor læser.

Pudderdåse Katja

Hej Helle
Jeg tror, du misforstår. Vi kunne aldrig DRØMME om at omtale produkter for penge. Det er fuldstændig udelukket. Vi skriver aldrig artikler på Pudderdåserne for penge. Never ever. Vi skriver vores mening og kun vores mening, hver gang og aldrig for penge.
Men hvis Aller vil have os til at skrive artikler til deres blade som skribenter, så skal vi selvfølgelig have løn for det. Der er ikke tale om artikler til Pudderdåserne men artikler til Allers blade.
Kh. Katja

Helle

Det er jeg glad for at høre! I så fald er det uforståeligt at I i det mindste ikke bliver tilbudt samme løn, som enhver anden freelancer ville få i denne form for samarbejde.

Pudderdåse Katja

Godt vi fik den misforståelse ryddet af vejen 🙂 Nej Helle, vores indlæg her er selvfølgelig ALDRIG til salg 🙂

Du arbejder da gratis, ikke? | Head and Heels

[…] Jeg skriver ikke ud fra egne erfaringer, men en kollega, der har bloggen Pudderdåserne. Hun blev tilbudt hele 0 kroner for at lave otte siders billeder og tekst til et dameblad! Lønnen var at hun måtte skrive om det på sin blog… Det er SÅ ustyrligt frækt, at man næsten ikke fatter det og jeg synes du skal læse historien her […]

Head and heels

Jeg synes du er super sej over at have sagt fra – og fortalt offentligt om det.
Thumbs up herfra!
Jeg har skrevet et indlæg om det på min blog, fordi jeg synes det er så forkasteligt og der er selvfølgelig både navn og links på historien (Men lad mig lige vide om det er ok?!)

Pudderdåse Katja

Tak Christina. Og det er selvfølgelig helt ok.

Nina

Hahaha! Ja, det er jo egentlig ikke sjovt, men kan ikke lade være med at grine af Aller. De kender tydeligvis ikke til jer og det virker ikke som om de overhovedet har sat sig ind i hvem I egentlig er. De er tydeligvis ikke klar over, hvem der egentlig har magten nu om dage – ihvertfald når det kommer til antal læsere.
Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg læser ingen blade længere. Jeg læste MANGE skønheds magasiner for 10 år siden, men jeg køber ingen længere. Deres beskrivelser og omtale af produkter virker for mig i dag som falske. Hvilket nogle af dem sikkert er, fordi de får penge for omtalen. Ofte prøver de for “hårdt” og det skubber jeg altså helt væk. Jeg læser udelukkede blogs. Som mange andre har jeg ikke tillid til magasinernes “meninger” om produkter. Bevares, der findes også blogs, der oprettes med det ene mål at sælge et bestemt produkt. Men jeg stoler mere på blogs, som f.eks. Pudderdåserne og mindre på magasinerne. I virker oprigtige, I siger jeres mening.

Pudderdåse Katja

Tak for de pæne ord Nina. Og ja, jeg er også holdt op med at læse damleblade 😉

MG

KOMMENTAR TIL SIDEVISNINGER OG UNIKKE BRUGERE
Med hensyn til antal sidevisninger kan 2.600.000 da lyde som et svimlende højt tal, men som du selv er inde på, er det de absolut unikke brugere der er mest interessant. Ellers kunne den samme person klikke 2.600.000 gange om måneden, hvis ellers denne var tilstrækkelig ihærdig.
Men netop disse unikke brugere, bliver der så vidt jeg har forstået, ikke rigtig holdt styr på, og slet ikke i et netværk som Bloggers Delight (noget kunne i hvert fald tyde på det, eftersom du ikke har nævnt noget tal).
Hvis antallet af unikke brugere bliver talt op i et netværk som Bloggers Delight, er det så hver enkel blogs unikke brugere der bare bliver adderet, eller bliver gengangere fra de forskellige blogs siet fra?
Der kan så vidt jeg ved, dog stadig snydes med tallene, ved blot at slette den cookie, der bliver lagt på ens computer, hvorefter kan blive ved med at optræde som ny unik bruger. (Hvilket resulterer i, at man skal sammenligne Ip adresser!?)
Du nævner selv et magasin med et oplag på under 30.000, her er Aller dog sikker på, at langt de fleste ikke har købt mere end ét magasin. Hvorfor antallet af købere, må være meget tæt på oplags antallet. Desuden hører det jo med, at disse blade cirkulerer en del (er det tre eller fire gange et blad skifter hænder?). Hvilket betyder, at det faktiske antal læsere er langt højere end antallet, af blade. Men dette er selvfølgelig også bare skøn.
Som du selv nævner, henvender de forskellige blade sig til forskellige segmenter, hvorimod mange blogs henvender sig til de samme læsere, hvorfor der nødvendigvis må være en del gengangere blandt de 2.600.000, især i netværk som Bloggers Delight, Looklab osv. der ligefem er skabt, så man klikker rundt på de forskellige sider.
Men indtil antallet af unikke brugere, for hele netværk er blevet opgjort, må man nødvendigvis regne med et gennemsnit.
Du har selv 60.000 sidevisninger om måneden og 10.000 unikke brugere, hvilket svarer til 6 sidevisninger om måneden per bruger, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Dette tror jeg dog er et alt for lavt tal, for en stor del af blog læserne. Det er min fornemmelse, at en relativ stor del af blog læserne (det købedygtige segment af unge kvinder du selv nævner) besøger en lang liste af blogs en til to gange om dagen, hvis ikke mere. Hvilket vil sige mellem 30-60 sidevisninger fra den samme person per måned.
Hvis hver unikke bruger har seks sidevisninger på måned vil der være 433.333 unikke brugere per måned (2.600.000/6). Ved 30 visninger, 86.666. Og ved 60, 43.333 unikke brugere per måned for hele netværket. Tal der altså er knapt så imponerende (forudsat at jeg har regnet rigtigt).
Jeg tror ikke nogen/noget blogger eller blog netværk vil blive taget alvorligt, medmindre de kan fremvise meget præcise tal, samt skrive bedre end de gør i magasinerne (det bliver vist det mindste problem).

Pudderdåse Katja

Hej Mark
Du har for så vidt ret i at det er fordi, jeg ikke har de tal, at jeg har ikke har brugt dem. Men det er Aller, jeg ikke har dem fra. Bloggers Delight har i deres Medie Kit er samlet antal unikke besøgende renset for gengangere. Aller har ikke det samme for deres sites (hvilket vel næppe ville give mening i de fleste tilfælde heller). De har kun opgivet tal for hvert site hver for sig og der er selvfølgelig en masse gengangere. Så derfor har jeg ikke kunnet lave sammenligning på unikke brugere, fordi det selvfølgelig ville være at sammenligne pærer og bananer med disse tal. Men det er altså Aller, jeg mangler tallet fra, vi har det fra Bloggers Delight. Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at Aller kunne generere det, hvis de ville for disse fem sites, men det er ikke et, der umiddelbart er tilgængeligt.
Kh. Katja

Sebastian Gullak

Fantastisk indlæg Katja – du rammer hovedet på sømmet her!
Jeg kunne ikke være mere enig i din tråd, men tillader mig lige at få skrevet et svar på det seneste indlæg fra MG, for at korrigere for misforståelser, og tager den lige oppefra og ned 🙂
SÅDAN TRACKER BRANCHEN
I Danmark er den officielle måleenhed FDIM listen – som estimerer tal baseret på FDIM/Gemius Real-timedata. Er man medie, kommer med med på den officielle liste ved at blive medlem hos FDIM, hvorefter ens medie/medier vil figurerer på: http://fdim.dk/Statistik/internet/toplisten
Som man kan se her, benytter FDIM termer som “Brugere, Besøg og Sidevisninger”.
Hvis man er et netværk, som os (BloggersDelight), er det for nuværende ikke muligt at komme på FDIM listen.
Til gengæld har vi Google Analytics installeret på tværs af alle Blogs i vores netværk. Google Analytics er et bredt anvendt værktøj og brugt i flere og flere store (og små) danske virksomheder, og er iøvrigt også et accepteret statistik system for at komme med på den officielle Svenske liste “KIA index”.
Termerne er lidt forskellige fra FDIM til Google Analytics. FDIM kalder et unik bruger for en “Bruger”, hvor Google Analytics kalder en unik bruger “Absolut Entydige Besøgende”.
Måden at måle en “Bruger” og en “Absolut Entydig Besøgende” er lidt forskellige – men i sidste ende beskriver den det samme (som vi for nemhedens skyld bare kalder en “unik bruger” nu).
Kort forklaring af de forskellige vigtige termer i annoncør-sammenhænge:
Unik Bruger
En unik bruger (Absolut entydige besøgende/bruger) der inden for en given målt periode ser dit website.
Dvs. hvis der i april måned var 10.000 forskellige brugere der kun så dit website én gang hver, vil det blive målt som 10.000 unikke brugere.
Besøg
En unik bruger der besøger dit website 30 gange (hver dag) inden for den givne målte periode.
Dvs. hvis de 10.000 unikke brugere i April måned så dit website 1 gang om dagen = 300.000 besøg.
Sidevisning
En unik bruger der pr. besøg ser X antal sidevisninger pr. gang de besøger websitet.
Dvs. i April måned, var der f.eks. 10.000 unikke brugere der besøgte websitet én gang hver dag (300.000 besøg) og så 2 sider = 600.000 sidevisninger.
At snyde med tal ved at slette cookies, giver ikke rigtigt nogle mening – da det i praksis vil betyde, at vi skulle have fat i alle de computere der har de forskellige Blogs, og slette deres Cookie derfra – og det har vi altså for travlt til 😉
Men bortset fra det, er sletning af Cookies, Privacy indstilling der fjerne Cookies m.m. en del af den generelle afvigelse af dataindsamling, der er ens blandt alle medier.
Ifht. Annoncører – er BÅDE sidevisninger OG unikke brugere vigtigt, afhængigt af formålet med annoncering, da dette bestemmer REACH og FREQUENCY.
REACH er hvor stor en andel af målgruppen man kan nå.
FREQUENCY er hvor ofte man kan ramme målgruppe med sit budskab.
For nogle annoncører er det vigtigt at få et højt REACH, hvor man f.eks. ofte vil benytte store medier som bt.dk, b.dk. dmi.dk osv. – der har stor REACH hvis man vil kommunikere med den brede danske befolkning.
For andre annoncører er det vigtigt at få en meget målrettet REACH (dvs. mindre, men meget relevant målgruppe), og f.eks. komme ud med sin budskab med meget høj FREQUENCY – altså sørge for at den samme unikke bruger, ser dit banner flere gange og dermed indkøbt på mange sidevisninger pr. medie.
Der giver ingen mening at blæse netværkets trafiktal op – for så ser vi bare dumme ud, når vi ikke kan levere det, vi har solgt til annoncørerne!
Og i sidste ende, så er det meget svært at snyde med rapporteringen fra det AdServing system vi benytter til at eksekvere de annoncer der bliver vist på netværket – som er samme AdServing som mange andre større medier benytter til AdServing (bl.a. Berlingske Media m.fl..).
Afslutningsvist kan jeg tilføje, at BloggersDelight bliver taget meget alvorligt som medie/netværk og er blevet rigtigt godt modtaget, både blandt alle de store mediebureauer, PR bureauer og annoncører – nemlig fordi vi skaber en lettilgængelig platform for annoncørerne at kunne komme ud med deres budskaber på, via medier der har været svært tilgængelige tidligere. Og selvom 50.000 – 100.000 unikke brugere måske ikke ville skaffe os ind på en top 10 på FDIM listen, ville det dog få os meget godt placeret, set i lyset af vores korte levetid.
Blog medie-markedet er enormt fragmenteret og består af 1000-vis af store og små bloggere, der ikke interesserer sig for trafiktal, AdServing, salg til annoncører osv. De fleste Bloggere er passioneret omkring at skrive, og vil gerne kunne koncentrere sig om det.
Endnu vigtigere er det, at vi kæmper for, at Bloggere kan leve fornuftig af deres passion og content, så de kan blive ved med at skrive, og tjener penge, når andre tjener penge. De store bladhuse tjener jo penge på alt deres indhold. Alle de producenter der dagligt sender samples og vareprøver, tjener også penge på deres ting, ligesom butikker og arrangementer der sender invitationer til deres Events. Så hvorfor skulle Bloggere der deler budskabet ud til flere 100.000 gratis eller skrive indhold til forretninger gratis?
BloggersDelight har gjort det nemt for annoncører, der nu kan henvende sig direkte til os og få deres budskaber kommunikeret ud til nogle meget relevante målgrupper, på den måde de ønsker, og på en professionel måde.
De bedste hilsner
Sebastian Gullak

Anya

Intressant diskussion, och jag tycker att det är bra att du är öppen med detta.
Angående vad martin där uppe sa om Fierce og fattig på SU, så kan jag bara ännu en gång ta Sverige som ett exempel där vi har Kissie, en bloggerska som inte gör annat än provocerar. 90% av hennes kommentarer är hatkommentarer som talar om hur dålig hon är. Ändå räcker det att hon bloggar om en klänning för att den nästa dag ska vara helt utsåld på en webbshop.
Reklamen är så mycket starkare än vi tror. Reklam fungerar på så sätt att vi undermedvetet tar del av den vilket gör att vi i andra sammanhang känner igen produkten och därmed köper den (väldigt simplifierat sagt). Man måste alltså inte gilla mediet som reklamen kommer ifrån för att det ska nå ut. Jag som läsare är ju intresserad av en snygg klänning oberoende av vem som bär den.
Jag vill också backa upp er kommentar om hur det är i Sverige, där MÅNGA bloggare (även de som inte är störst) kan leva enbart på sin blogg. Det är många som vill underskatta bloggens makt, främst därför att vem som helst kan blogga och också eftersom det främst är unga tjejer som gör det och tjänar mer pengar än många kan drömma om (Kenza, sveriges största bloggerska tjänade en månad över 160 000 kr ENBART på reklamintäkter). Så det där med vem som drar trafik till vem kan vi visst fortsätta diskutera…..

Pudderdåse Katja

Hej Anya. Tak for dit indlæg, det er spændende at høre om, hvordan det er i Sverige, hvor udviklingen har været i gang så meget længere. Kh. Katja

Ragnar Knoph

Mange af de jyske bloggere som linda Blogsbjerg er også blevet tilbudt klummer for 0 kroner per indlæg.
Den berømte Maren Uthaug har da anmeldt vareprøver fra Urtekram på sin blog? Så enten er hun snotdum eller også har hun fået penge for det.

Pudderdåse Katja

Det er langt ude…
Men anmeldelser er jo noget andet. Vi laver fx. næsten ikke andet, det er jo det, vi kan. Men vi kunne ikke drømme om at gøre det mod betaling.

rijaH

Kunne egentlig godt tænke mig at høre Allers mening om at blive afvist og grunden til at de tror folk vil arbejde gratis for dem 😀 Men det er jo nok næppe noget de vil ud med 🙂

rijaH

haha sad lige og tænkte på at det egentlig svarer til de kalder en til en jobsamtale og så når de kommer til lønnen… “Ja det er sjovt du nævner det, du får faktisk ingenting da vi ikke tager dig seriøst nok og mener at du er en rigtig skribent”

Pudderdåse Katja

Der er et par journalister fra fagblade i gang med at spørge dem, så vi skal nok høre mere 😉

Lea Kirkegaard

Åhh hvor er det dog fantastisk skrevet. Jeg er helt sikker på at du ikke er den eneste der har oplevet det, mange folk der ikke kender til “blogverdenen” ved bare ikke hvor meget det kræver.. desværre
Noget helt andet er, jeg kan slet ikke få lov til at logge ind på bloggers delight lige nu, oplever du det en gang imellem, min side er helt blank, ingen tekst ingenting.. 🙁 Sidder ellers lige med et godt indlæg i ærmet 😉

Pudderdåse Katja

Tusind tak Lea. Ja det er vist desværre meget udbredt – ikke bare i blogverdenen men i freelancebranchen generelt 🙁
Jeg kan godt logge på, men havde problemer for en times tid siden – ih hvor irriterende, når man lige har noget noget på hjerte. Det kender jeg godt. Håber snart du kommer på 🙂

Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *