Oftest er det en stor fornøjelse at være pudderdåse, men ind i mellem bliver jeg både træt og ked af at høre om de råd, vores læsere får fra behandlere og sælgere, som desværre temmelig tit er helt ude i hampen. I de øjeblikke kan jeg få lyst til at råbe noget meget højt og upassende. Ikke fordi jeg generelt er sur på nogen af disse faggrupper, nej… jeg undrer mig bare over, hvor de skråsikre og ofte oldnordiske råd kommer fra. Hvor blev videbegærligheden af?
En rød klud
Det har før været ilde set, når Katja og jeg beder vores læsere om at stole på deres egne dømmekraft frem for at have blind tillid til behandlere og sælgere. Faktisk har vi fået skyld for en hel del i tidens løb… og det kan jeg godt forstå. Er du en af dem med rent mel i posen, så er det da også virkelig provokerende at læse en generalisering som denne. Og hvis du ikke er… ja, så er det sikkert en rød klud!
I forbindelse med vores egne produkter, har vi haft fornøjelsen af selv at undervise personale, og det var en rigtig god oplevelse. Vi sad nemlig overfor nogle kvinder, der udmærket forstår, hvor vi kommer fra, og hvad det egentlig er, vi vil med vores produkter. Om det altid er sådan, skal jeg ikke kunne sige.
Når uheldet er ude
Falder talen på behandlere, kan jeg blive helt henført ved tanken om de mange virkelig fantastiske behandlinger, jeg i tidens løb har prøvet, og jeg sender masser af venlige tanker af sted til de mange skønne og kloge kvinder, jeg har mødt i den forbindelse.
Hvorfor er det så, at jeg overhovedet tager dette emne op? Jo, der er desværre også en hel del ikke så skønne behandlere derude, dem har jeg heldigvis selv mødt forsvindende få af. Den store mængde mails, vi modtager om behandlere, taget i betragtning, er det desværre et reelt problem rundt om i landet.
Især er det vanvittige (og ofte sindssygt dyre) rutiner og plejeprodukter, som kunden død og pine skal købe for at gøre sig håb om nogensinde at få en pæn hud. Når læsere skriver til os, tager vi det meget seriøst, og det er her, de upassende gloser kommer ind i billedet… Og det er altså ikke vores læsere, jeg får lyst til at give en overhaling.
Skriften på væggen
Hvordan vælger man så den rigtige behandler? Lyt til dine veninder, din mor, dine bekendte eller hvem du nu stoler på. Er der nogen af dem, som har nogle rigtig gode oplevelser, de vil dele? Tag på besøg i klinikken, du vil ret hurtigt kunne mærke om atmosfæren er god, og om du føler dig tilpas i behandlerens selskab. Ved samme lejlighed kan du kigge efter diplomerne på væggen eller spørge efter dem. Desværre er der meget få beskyttede titler, når det kommer til skønhedsbehandlinger, og det er efter min bedste overbevisning, derfor det ofte går galt. Og det gælder såvel negle-, vippe-, ansigts-, krops-, voks- og alle andre tænkelige behandlinger. Er du det mindste i tvivl, så vælg en anden klinik eller behandler.
Hvad er det du vil?
Inden du begiver dig ud på en rejse, har du sandsynligvis sat dig ind i, hvilket flyveselskab du skal flyve med, hvor hotellet ligger og hvad du har lyst til at se og forhørt dig om de bedste muligheder for shopping og gode oplevelser.
Det er mere eller mindre det samme, du skal fokusere på, når du vælger behandler. Hvilke produkter bliver brugt til behandlingerne? Er det noget, du kan købe med hjem? Hvad er behandlingens fokus? Skal du bare nyde en massage, eller skal du have løst nogle problemer? Og hvordan er hygiejnen?
Det er bare nogle af de ting, du skal fokusere på. Jo mere du har undersøgt på forhånd, des mere kan du læne dig tilbage og nyde, hvad det end er, du har valgt.
Og husk nu endelig at sige til og fra, hvis der undervejs foregår noget, som bare føles forkert, eller du er utryg ved. Det er dig, der efterfølgende skal leve med slibeskader, inflammation, ubehag og flosset tillid!
Billedet er fra Katjas test af Cosmelan fra Mesoestetic, det kan du læse meget mere om ved at klikke på linket. Netop Cosmelan er et godt eksempel på at vælge klinik efter behandling eller produkt.
Gå til en kosmetikker. Det er en to-årig offentlig uddannelse på en erhvervsskole med godkendte praktiksteder. Så er du sikker på du går til en med en reel uddannelse og ikke en med et diplom fra en useriøs kosmetolog skole der bare skal tjene penge.
Hej Ducky
Der er brådne kar i alle brancher. Desværre er der også dårlige oplevelser at hente hos en kosmetiker. Det er netop den opsøgende undersøgelse af behandleren, jeg opfordrer til!
Kh. Helene
Jeg havde desværre en dårlig oplevelse med en behandler i sidste uge. Hun var faktisk rigtig god til selve udførelsen af behandlingen, men efter at have spurgt til min hudplejerutine snakkede hun så grimt om produkterne, at jeg slet ikke kunne nyde behandlingen. Ifølge hende ødelægger mærker som Rudolph Care simpelthen min hud! Hun brugte oceaner af tid på at forklare, hvor grim min hud ville blive af netop dette mærke, og da hun så efterfølgende forsøgte at sælge sine egne produkter og jeg takkede nej, blev hun så fornærmet, at hun ikke engang gad at svare, da jeg sagde farvel. Gid hun dog bare havde holdt munden lukket under behandlingen, så jeg kunne havde nydt det 🙁
Æv, hvor lyder det helt urimelig træls 🙁
Desværre er din oplevelse LANGT fra enestående… det gør mig virkelig ærgerlig 🙁
Kh. Helene
Godt skrevet. Der er virkelig mange forskellige råd og meninger om de forskellige produkter og metoder, så man kan blive totalt forvirret ind imellem.
Selv det samme produkt kan blive anbefalet på flere måder og til flere formål af forskellige sælgere og behandlere, underligt!!
Lige præcis Tina! Vi oplever det desværre igen og igen 🙁