Clean beauty er bagsiden af skønhedsbranchen. Det er tomme ord og beskidt markedsføring. Og det er blevet så grimt, at EU-kommisionen for nogle år tilbage greb ind og satte en stopper for “fri-for” anprisninger. Læs mere her.
Det er ikke lovligt at reklamere med, at et produkt ikke indeholder nogle stoffer, som er fuldkommen lovlige og sikre. Det er derfor ikke lovligt at reklamere med udsagn som “indeholder ikke parabener”. På den anden side er det heller ikke lovligt at reklamere med at ens produkter ikke indeholder ulovlige stoffer. Virksomheder må derfor heller ikke skrive “indeholder ikke kræftfremkaldende stoffer”.
Clean beauty er umuligt at definere, fordi det blot er et luftigt markedsførings-trick. Men vi kan tage udgangspunkt i definitionen på clean beauty hos dronningen af kontroversiel markedsføring, Gwyneth Paltrow. Goop definerer clean beauty som:
“Clean beauty products are made without ingredients shown or suspected to harm human health”
Vil I høre den gode nyhed? Det gælder alle lovlige produkter i Danmark. Det sikrer vores lovgivning nemlig.
Som Miljøstyrelsen skriver:
“Den vigtigste regel i forordningen er bestemmelsen om, at kosmetik skal være sikker for menneskers sundhed…” Kilde
Og videre:
“Kosmetik må ikke kunne skade menneskers sundhed under normale og rimeligt forudsigelige betingelser. Det betyder også at stoffer, der er kræftfremkaldende, kan skade arveanlæg eller kan være skadelig for menneskers reproduktion som udgangspunkt ikke er tilladt i kosmetik.” Kilde
Myndighedernes ansvar
Den gode nyhed er altså, at vi kan slappe helt af. Europæisk kosmetik er sikker at bruge. Vi kan diskutere, hvilke produkter der virker bedst, men de er alle helt grundlæggende sikre. Hvis du støder på et produkt, der ikke er sikkert, så er det en sag for myndighederne – ikke for kreative reklamefolk.
Sephora har da også måtte omdøbe deres kendte “Clean at Sephora” til “Good for you” ved lanceringen af konceptet i Europa og har ændret på indholdet også. “Clean at Sephora” går ikke i EU, så nu kan du i stedet finde hylder, hvor produkterne er “Good for you”. Er resten så dårligt for mig, kan jeg ikke lade være med at spørge.
Men eftersom jeg ved, at både dansk og europæisk lovgivning sikrer, at samtlige produkter på markedet er gode for mig, så behøver jeg heldigvis ikke bekymre mig om det. For det er ikke op til virksomhedernes kreative markedsføring at sørge for, at produkter ikke kan skade menneskers sundhed. Det er en myndighedsopgave.
Ville ønske jeres indlæg stod på forsiden af alle “dame-blade” 💪👍