Kosmetik er både miljøvenligt, økologisk og det kan faktisk næsten ændre jordklodens tilstand. Det kan i hvert fald virke sådan, når man ser reklamer.
Problemet er bare, at de færreste i kosmetikindustrien har de redskaber, der skal til for at lave en total analyse af et produkts miljøpåvirkning fra vugge til grav – og endnu mindre evnen til at sammenligne den med konkurrenterne.
Den europæiske kosmetiksbranche og dens giganter publicerede i 2018 denne analyse som er en kraftpræstation af data. Her samler L’Oréal, Unilever, Procter&Gamble, LMVH, Henkel og de øvrige europæiske kosmetikproducenter i fællesskab under den organisation, der hedder Cosmetics Europe alle deres data for at analysere en shampoos miljømæssige påvirkning fra vugge til grav.
Spar på det varme vand
Analysen er voldsom og omfattende, og jeg skal ikke påstå, at jeg kan gennemskue alle detaljer, men de fire vigtigste miljøpåvirkninger ved en shampoo er:
- klimaforandringer
- vandforbrug
- forbrug af mineraler og fossile ressourcer
- påvirkning af vandmiljø
I de tre første kategorier er det, hvordan vi som forbrugere bruger shampooen, der påvirker produktets samlede miljøpåvirkning allermest. Det sker når vi tænder for vandhanen og lader det varme vand løbe. Der sker den helt store klimapåvirkning og energiforbrug.
Så hvilken shampoo du bruger har altså langt mindre betydning end din omgang med det varme vand.
Emballage og slut-fremstilling betyder mindst
Her er de faktorer hos virksomhederne som var mest relevante for produktets miljøpåvirkning:
- Produktionen af sulfater og andre vaskeaktive ingredienser
- Distribution/transport
- Opbevaring
Her er de faktorer, som havde MINDST effekt på produktets samlede miljøpåvirkning:
- Fremstilling af det færdige produkt
- Emballage/indpakning
Den emballage, der har den største miljøpåvirkning ifølge denne undersøgelse (men altså stadig lille i det samlede billede) er det, de kalder sekundær indpakning. Sekundær indpakning er den type indpakning, som vi kunder aldrig får at se – papkasser, paller og lign., som bliver brugt under transport.
Den vigtigste konklusion den samlede europæiske kosmetikbranche når frem til er dog:
- Vi mangler data
- Vi mangler metoder
Min konklusion her er bare: Næste gang en virksomhed vil sælge dig et “miljøvenligt” produkt, så skal du huske at spørge dem, om de har husket at lave sådan en undersøgelse her. Ved de reelt hvad den samlede miljøpåvirkning er ved deres produkt fra vugge til grav, eller sælger de bare noget, der lyder grønt og naturligt?
Vi vil alle gerne være med til at rede kloden, og der står altid nogen klar til at sælge os det næste “miljøvenlige” produkt, vi kan gøre det med.
Fedt indlæg – og fedt der er virksomheder som laver den slags undersøgelser
Når man bliver klogere og mere nuanceret i sine synspunkter af at læse skønhedsblogs… Tak
Det var pænt sagt. Tak