Lørdagslook: Subtle Biiiitch!

Skønhedsbranchen bruger influencere med falske følgere

Falske likes og kommentarer

De falske følgere er meget aktive og kan både like og kommentere. Men deres kommentarer er ofte temmelig ensidige.

De internationale skønhedsmærker i Danmark benytter sig af falske influencere med købte følgere. Ærlige og hårdarbejdende bloggere, instagrammere og youtubere bliver i stadig større grad fravalgt til fordel for fuldkommen ukendte profiler uden rigtige læsere men med kæmpe følgerskarer bestående af købte falske følgere.

Vi har råbt højt om problemet i mange år, men vi har aldrig blandet jer rigtige læsere ind i det, for det vedkommer jo ikke rigtigt jer. Det er et brancheproblem, og I opdager jo alligevel aldrig de her profiler. Mange af dem har netop meget få eller ingen ægte læsere.

Men i aften starter Danmarks Radio en stor dækning af problemet, hvor vi også har bidraget, og derfor synes vi, at det er en god lejlighed til at råbe op her også.

For vi er ærligt talt sure. Sure over at dygtige bloggere, instagrammere, magasiner og youtubere ikke får den støtte og opbakning fra de internationale mærker, som de i den grad fortjener. I stedet benytter især de allerstørste internationale skønhedsbrands i Danmark sig af profiler, som har nogle urealistisk høje følgertal på instagram, og som sikkert er både ukritiske, taknemmelige og nemme at samarbejde med, fordi de ikke har rigtige læsere at stå til ansvar overfor.

Danmarks Radio har oprette en profil på instagram, der hedder @falskefolgere hvor du kan læse med. Her kan du se Mette, der tidligere har købt sig til falske følgere stå frem (kæmpe respekt Mette!). Du kan se et par bloggere – os selv inklusive –  der er trætte af at være til grin, og du kan se en restaurantejer, der er blevet snydt af profiler med falske følgere.

Vi selv og mange andre har fortalt mange gange til alle skønhedsfirmaerne, at de spilder deres markedsføringskroner på skønheds-“bloggere” med falske følgere, og i modsætning til den restaurantsejer, der udtaler sig til DR’s instagramindslags, ved skønhedsbranchen det udemærket godt. De svar, vi får, er:

  1. Hun tager pæne billeder, og vi havde jo alligevel en ledig plads. Antallet af følgere er lige meget
  2. De høje tal ser pæne ud på afrapporteringen
  3. De synes det er for svært at gennemskue

Det lader desværre til, at virksomhederne er fuldkommen ligeglade med, om der 1) rent faktisk er rigtige kunder, der læser om deres produkter og endnu vigtigere 2) at de lige nu støtter op om en form for svindel, der både moralsk og økonomisk ødelægger den spæde bloggerbranche.

At ulykkelige og desperate mennesker kan få sig selv til at købe sig til hurtig popularitet og gratis produkter, kan jeg godt sætte mig ind i. Fred være med dem. Men at både multinationale og danske virksomheder ikke påtager sig selv et moralsk ansvar for at stoppe den slags, det går over min vildeste forstand. Og at de overhovedet gider bruge penge på at promovere sig selv overfor russiske og brazilianske robotter…. Ja det kan man jo kun ryste på hovedet af.

I aften kl 21 på DR1 kan du se mere om falske følgere på 21 Søndag. Læs også artiklen her på dr.dk De kommende dage vil DR følge op med yderligere dækning, og du kan også følge med på Instagram på @falskefolgere eller under hahtagget #falskefolgere

 



Find vores egen hudplejeserie på Dåseshoppen.dk - Følg os på Facebook og Instagram  @pudderdaaserne.dk

Kan du lide, det vi laver? Så brug et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.

Matas.dk - Sephora.dk - MAC - Paula's Choice - Asos - Escentual - Lookfantastic.dk - Gosh.dk  - Feelunique -  Beauty Bay - Nicehair.dk - DECIEM - Apo-rot.dk - Ellos - Nelly - Flere links

4 kommentarer

  • Super relevant indlæg og hvor er det fedt at I også bruger tid på at forklare lidt om branchen. Tak for en god blog

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Decideret skræmmende at skønhedsfirmaerne bevidst ignorerer, at deres engagement på kampagnerne er drevet af falske følgere..

    Men det må vel give økonomisk mening i sidste ende, siden de vil lade det stå på? Eller som I skriver, at de synes det er for svært at gennemskue, så måske de bare har givet op?

    Men absolut en debat der skal tages op! For det ødelægger jo branchen for alle andre der tager det seriøst.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Linette

    Jeg synes også det er fedt, at i gør opmærksom på disse problemer. Det bliver efterhånden sværere at gennemskue om både følgere og anmeldelser er oprigtige, og det gavner hverken vores hud, pengepung eller tillid. Jeg tror også mange endnu ikke er helt bevidste om problemets omfang.
    Så ja, tak for jeres blog, som jeg føler er til at stole på!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lørdagslook: Subtle Biiiitch!