Flere lanceringer af de samme produkter

23.12.25

Kender du den fornemmelse, at der konstant bliver et større udvalg af nye produkter, men det meste ligner noget, du har set før?

Sådan har jeg det i hvert fald, og jeg synes, det har været sådan i en periode. Og nu har jeg fundet nogle tal, der viser, at det ikke bare er mig, der bilder mig selv noget ind.

For i takt med at antallet af produkter og brands på det danske marked – og resten af verden i øvrigt – er eksploderet, så er innovationen dalet. Det kan godt være, vi ser nye produkter hele tiden – men de indeholder oftest ikke reelle nyheder i form af ny teknologi eller en ny løsning på et forbrugerbehov. I stedet er det i stigende grad reformuleringer, relanceringer eller samme produkt i ny emballage.

Dalende innovation og flere relanceringer

Skønhedsprodukter hører til den kategori af produkter, der hedder CPG, der står for “Consumer Packaged Goods”. Det dækker over mad, drikkevarer, rengøring og personlig pleje. Man kan også kalde det for “Fast Moving Consumer Goods”. Det er den slags varer, vi forbrugere køber ofte og bruger hurtigt. Gruppen af varer dækker alt lige fra deodoranter, ansigtscremer, læbestift, toiletpapir, leverpostej, sodavand, rugbrød til fyldte chokolader.

Jeg har læst en række undersøgelser, der handler om “CPG Innovation” – altså hvor meget innovation, der foregår indenfor hele denne gruppe af varer. Og det ser faktisk ret sløjt ud.

En rapport fra 2024 viste, at den globale innovation på disse produktgrupper er på det laveste niveau, siden rapportens forfattere begyndte at måle den i 1996. Undersøgelsen viser, at ud af alle lanceringer, så er det kun 35%, der reelt indeholdt nye innovationer.

Skønhedsbranchen er den mindst ringe

Skønhedsbranhen klarer sig dog bedre end de øvrige produktgrupper. Her er 54% af nye lanceringer reelt nye produkter. Resten er relanceringer, nye indpakninger og lignende. Til sammenligning var antallet af reelles nyheder på 63% i 2015. Skønhedsbranchen ser den højeste innovation pt i Mellemøsten og Afrika. USA har den laveste.

Hvis du som jeg har en oplevelse af, at vi ofte ser de samme produkter igen og igen, så er det altså ikke helt forkert. Og udviklen har altså været nedadgående siden 2015.

Samtidig har vi aldrig set så mange nye brands før. Jeg fandt nogle ngelske tal fra 2023, der viser, at 25% af ALLE nye varemærker i Storbritanien var skønheds- eller helsemærker.

Så hvis også nogle gange synes, at du skal navigere i et marked med rigtig mange nye produkter hele tiden, som du har svært ved at gennemskue forskellen på, så er det altså ikke dig der er noget galt med.

PS. Og vi kan også bruge det som en anledning til at minde om igen-igen, at lade være med konstant at falde for glitrende nyheder. For din hud kan i virkeligheden slet ikke lide det. Den kan meget bedre lide faste rutiner, og de samme velvalgte produkter år efter år.

Kilder:

Mintel
Nielsen IQ
Cosmetics Design Europe

 

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *