1/3 af alle brugeranmeldelser er fake

22.04.18
Foto: ESA/Hubble
Foto: ESA/Hubble

Tjekker du også altid brugeranmeldelser, før du beslutter, hvad du skal købe? Det gør jeg. Jeg kigger altid efter brugeranmeldelserne på Amazon, Sephora, Matas, Tripadvisor osv for at få en idé om, hvad der er godt, og hvad der er dårligt. Jeg gør det både, når jeg skal beslutte mig for, hvilken ny foundation jeg skal købe, og når jeg skal finde en ny bog at læse.

Problemet er bare, at ifølge Bing Liu, der forsker i netop dette på University of Illinois, så er cirka 1/3 af alle brugeranmeldelser på nettet falske. Skrevet af enten personer, der er betalt for at gøre det, eller simpelthen computergenererede.

Især Amazon har været plaget af problemet og har blandt andet ført en stor retsag mod over 1.000 personer, der har skrevet falske anmeldelser for penge. Herhjemme har vi Trustpilot.

Betalt eller bare gratis produkter?

Hvad så med at give helt almindelige mennesker gratis produkter og bede om deres mening? Får man ærlige anmeldelser ud af det?

I takt med at vi i stadig større grad søger efter hvad andre mener på nettet, så har flere virksomheder sat brugeranmeldelser i system. De deler deres produkter ud gratis og beder deres brugere om at anmelde dem, og på skønhedsområdet er det ekstremt udbredt.

Dette foregår for eksempel via Influenster eller på L’Oréals eget forbrugertest-program (amerikanske programmer). Det er især et amerikansk fænomen, men det er mange af disse anmeldelser, vi støder på online.

Sådan spotter du falske anmeldelser

  1. Hvis de er overdrevent positive (eller negative), så kan der være grund til at være skeptisk
  2. Tjek tidspunktet. Hvis anmeldelser af et bestemt produkt på en webshop alle er skrevet indenfor samme korte tidsrum, kan det tyde på, at det ikke er almindelige kunder.
  3. Tjek anmelderen. Er der et brugernavn? En brugerprofil? Har vedkommende skrevet andre anmeldelser?
  4. Kig sproget igennem – det er lidt ligesom på instagram. Hvis der står “faboulous <3 <3 <3”, så kan det sagtens være skrevet af en robot.
  5. Hvis nogen bruger superlativer i overdreven grad, så vær skeptisk (og det gælder alle typer anmeldelser). Overdreven brug af “life-changing” eller “genial” bør altid udløse alarmklokker.

Der er flere brugbare tips her i denne guide 

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
10 kommentarer
Line

Det er så ærgerligt. For år tilbage brugte jeg meget tid på anmeldelser fra blogs og Youtube. Desværre føler jeg nu, at troværdigheden er væk. Jeg tror ikke på, at man kan give sin uforbeholdne mening om noget, man har fået gratis. En dårlig anmeldelse vil måske ødelægge ens chancer for at få flere gratis produkter. Derfor får influencers altid lige afsluttet med “Men måske virker den for dig!”
Jeg kan tælle på en hånd de blogs, jeg stoler på. I er en af dem. Tak for jeres ærlighed!

Katja Moikjær

Tak Line 🙂

Christine

Jeg oplevede engang at en dårlig anmeldelse jeg havde skrevet om et produkt på lookfantastic slet ikke blev slået op. Og jeg har faktisk også prøvet det samme på danske webshops som jeg ellers stoler på. Anmeldelsen skal gennem en redaktionel “godkendelsesprocces” og det er åbenbart ikke alle anmeldelser der må postes 😀

Katja Moikjær

Virkelig? Hvor er det skidt. Var det på den danske eller engelske?

Anna

Tak fordi I deler linket, troværdighed på nettet er et af mine yndlingsemner.
– Og tak for jeres egne solide og brugbare anmeldelser, jeg elsker at læse dem.

Katja Moikjær

Tak, hvor er det pænt skrevet

heidi

Når jeg har handlet via nettet har jeg ofte fået en efterfølgende mail med tilbud om at anmelde butikken på trustpilot og så få eks 50% på næste køb. Jeg kan jo selvfølgelig bare skrive hvad jeg vil i anmeldelsen, men tænker stadig det lokker folk til at skrive derinde som ellers ikke ville gøre det. Sååå det er jo vel lidt betaling for en anmeldelse

Helene Randløv

Sådan nogle mails er jeg enten helt blind overfor eller også har jeg aldrig modtaget en.
Kh. Helene

christine

Det var på den engelske. Virkelig ærgerligt… men har som sagt også prøvet det på danske apoteker webshops

Helene Randløv

Det er altid træls :-/

Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *