Tirsdagstip: Vær skarp, når du er hos lægen!

Lægekostume
05.09.23
Lægekostume

Nogen gange, når jeg sidder og svarer på beskeder fra vores søde læsere, kan jeg blive så edderspændt rasende. Der er simpelthen så mange varianter af lægesamtaler, hvor lægen glemmer at lytte. Tirsdagstip: Vær skarp, når du er hos lægen!, handler om at få det bedste ud af det, når aftalen med lægen er i hus.
Forhåbentlig er lægerne ikke uduelige, det håber og tror jeg egentlig ikke… men nogle mangler afgjort selverkendelse. Lægerne mangler tid, det er sørgeligt og vildt uheldigt, fordi det desværre betyder, at de glemmer at lytte. I hvert fald sidder jeg med min selvfølgelig vildt begrænsede viden om lægemidler og overraskes over recepter. Det er slet ikke noget nyt, at nogle læger ALTID vælger den nemme løsning. Det er desværre også den, der ofte forværrer nogle rigtig trælse hudproblemer hos vores læsere.

Vær skarp, når du er hos lægen!

Det sker flere gange om uge, at folk skriver: ”Jeg ved godt, du ikke er læge, men…”. Nej, jeg er ikke læge, og jeg hverken lader som om eller har lyst til at være det. Måske er det derfor jeg bliver så frustreret?
Desværre er størstedelen af de af vores læsere, der har været forbi lægen, blevet fejet af. Det bliver de enten med en henvisning… Det kan være både godt og skidt, selvfølgelig er selverkendelse godt. Lad patienten komme videre til en specialist. På den anden side kender de fleste til ventetiderne hos dermatologerne… Det betyder ofte utrolig meget ubehag eller i bedste fald, at problemet forsvinder og derefter er temmelig svært at diagnosticere.
Værre er ”jeg ved alt”-typen, der både fejldiagnosticerer og sender patienten hjem med et eller andet gakket. Du skal derfor være virkelig skarp og bestemt, når du er der!

Forvent mere

Når jeg sætter mig i lægernes sted, kan jeg sagtens forstå, at man kan blive ret træt af patienternes selvdiagnosticering. Det bedste, du kan gøre, er altså at sætte dig godt ind i problemet og have fakta på plads. Hvornår startede det? Var der en årsag? Hvor længe har det varet? Har det kun været et sted, eller har det spredt sig? Og så videre… Sørg for at din læge lytter, at der er god kontakt, og læg alle fakta på bordet.
Vent med alt det, du selv er nået frem til, at det kan være. Det skal du først nævne, når plan A fejler. Får du en henvisning, skal du sørge for, at lægen har fået alt tilgængelig viden. Og så er det en rigtig god idé at fotodokumentere hele vejen igennem. Både i starten og når det eventuelt er væk igen.

Vær realistisk og kritisk

Personligt er jeg rigtig forsigtig med at bruge titler, og der er efter min mening lige lovlig mange eksperter. Hvornår man er ekspert, er en HELT anden og i denne sammenhæng uvæsentlig snak. Faktum er, at du bør være realistisk men også kritisk i forhold til, hvem du lytter til.
Det er også derfor, du skal være skarp, når du er hos lægen. Uanset hvad du er noget frem til, det kan være, du døjer med. Så er det vigtigt at undersøge, hvad der for eksempel giver anledning til forværring. I tilfælde af at din læge har travlt eller glemmer at lytte, kan du med fordel påpege dine egne fund.
Der findes afsindigt dygtige læger derude, men det betyder ofte meget lange ventelister. I ventetiden skal du sørge for at holde hovedet koldt.

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *