Olfaktorisk onsdag: Kayali The Wedding Velvet Santal |35 og Silk Santal |36 Eau de Parfum

Olfaktorisk onsdag: Kayali The Wedding Velvet Santal |35 og Silk Santal |36
26.07.23
Olfaktorisk onsdag: Kayali The Wedding Velvet Santal |35 og Silk Santal |36

Der var fuld plade på romantik og ”ååååhhrrr”-øjeblikke i forbindelse med lanceringen af Kayali The Wedding. Det er en kollektion bestående af to dufte Kayali The Wedding Velvet Santal |35 og Silk Santal |36. De er inspireret af Kayalis grundlægger Mona Kattans bryllupsdag. Monas mission med duftene er med hendes egne ord at få alle til at opleve den følelse. Altså følelsen af at blive taget tilbage til sine kæreste minder og til stadighed hylde kærligheden.
Som navnene antyder, indeholder begge dufte en sandeltræsnote. På hver deres måde fanger duftene både den beroligende og mælkede kvalitet, sandeltræ kan have. Dybden og stabiliteten, noten bidrager med i begge dufte, er samtidig en hyldest til gommen og hans sudanske rødder.
Som altid kan duftene bruges alene eller kombineres enten med hinanden eller med andre skønne dufte. De er aldeles skønne både alene og kombineret, duftene holder ekstremt længe på min hud.

Kayali The Wedding Velvet Santal |35 og Silk Santal |36

Markedsføringen er rettet mod henholdsvis gommen for Velvet Santal |35 og mod bruden for Silk Santal |36. Efter min mening er begge duftene kønsneutrale. Flakonen til Velvet Santal |35 er gennemfarvet semimat sort glas med logo og navn i blank pistolgrå metallisk skrift. Silk Santal |36 er i en let matteret transparent hvid glas flakon. Der er et forskelligt blankt stribemønster på begge flakoner.
Hvis du har købt én af dem, har du måske undret dig over spraydysen? Kayali plejer at have SÅ fine dyser. De nye er sådan set også glimrende, der kommer bare virkelig meget ud ad gangen. I øvrigt er de kommet for at blive, så det er noget, man skal vænne sig til.
Som altid er tallet bag stregen i navnet antal rettelser fra første prøve til det endelige resultat.

Velvet Santal |35

Den åbner med en meget diskret og blid hilsen fra jasmin. Noten er så flygtig, at den er væk før, man opfatter, at det faktisk var jasmin. En krydret friskhed fra sort te holder ved og trænger dybt ind i hjertet. Hvor du finder en afrundet varme fra hvid moskus og en fløjlsblød og meget mælket note af cedertræ. Kombinationen af en mælket sandeltræsnote og en krydret og let røget styrax hersker i bunden. Denne dragende duo trækker de øvrige festdeltagere med ud på dansegulvet til en tæt dans. Helheden udgør en på én gang underspillet, let og indhyllende aura… Ligesom det skræddersyede jakkesæt er rygraden i påklædningen, rummer duften en intens nærmest magnetisk tiltrækningskraft. Mona beskriver duften ”som et vidnesbyrd om ubetinget kærlighed”.

Silk Santal |36

Åbningen er intens men igen flygtig med sprudlende champagne, en elegant kombination af fresia og en sødmefuld tyngde fra solbær. I hjertet hilser en sart og næsten æterisk kombination af appelsinblomster og jasmin på, mens en marmeladeagtig rose indtager scenen. Modne nektariner og en sød pralinenote tilføjer en elegant og uimodståelig sødme. En heftig næsten vammelsød moskus, en meget cremet sandeltræsnote, ravagtige trænoter og en røget vanilje udgør en ekstremt holdbar bund. Der er et sofistikeret strejf af krydret slåenlav, der tilføjer duften en helt anden kvalitet. Det er den, der i mine øjne løfter duften op
Den minder en smule om en sødere, mere cremet og let røget, men samtidig lettere version af Vanilla | 28.

Kommerciel succes

Det irriterer mig lidt, at Kayali får så meget kritik fra duftnørderne, det grænser til unuanceret snobberi. Der er ingen tvivl om, at Kayali er en stor kommerciel succes med et tilsvarende stort marketingsbudget. Naturligvis vil der være både gode og knap så gode lanceringer, men jeg synes efterhånden, at kritikken runger ret hult. Havde mærket ikke haft en eneste værdig duft, var det noget andet, men kritikken går på kvalitet og holdbarhed. I forhold til kvaliteten er det næsten pinligt, Mona samarbejder med nogle af de største næser i industrien. I øvrigt er hun meget dedikeret og har fingeren på pulsen i forhold til trends.
At duftene er begrænset oplag er min eneste anke, det sender i mine øjne nogle forkerte signaler. Samtidig med at det er brænde på bålet i forhold til snobberiet…

Indledningsvis skrev Kayali, at The Wedding kollektionen ville være tilgængelig i Sephora hele verden, men det ser desværre ikke sådan ud. Forsendelsen tog dog under en uge, så det er ikke ventetiden, der skal holde dig tilbage. I mine øjne er duftene bestemt prisen værd, om end jeg er vildt træt af, at de ikke fås i større flakoner. De koster $100 stykket altså lige omkring 675 kroner for 50ml. Eau de Parfum (Intense). Importafgiften var på cirka 444 kroner i alt.

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *