
Der er ingen kære mor, når vi laver fejl. Nogle bliver bare irriterede, og så er der dem, der skriver en rigtig troldebesked. Det er ærligt talt ubehageligt. ”Tirsdagstip: Træk vejret og tilgiv” er derfor en bøn om lidt færre angreb på Instagram og facebook.
Da vi ikke er AI-generede, ved vi, hvad der står i de indlæg, vi udgiver. Det er altså unødvendigt at diskutere det, men selvfølgelig kan vi lave fejl. For nylig gik det helt galt, da Katja kom for skade at skrive en forkert pris. Prisen var let at rette, men angrebene fortsatte i flere uger. I fredags var det mig, der åbenbart ikke forklarede mig godt nok. Det er da ikke, fordi jeg slet ikke genkender frustrationen over ikke at få min nysgerrighed stillet. Nogle gange vil man bare have et hurtigt svar, og det er vi ikke ret gode til at give.
Træk vejret og tilgiv
Som nævnt var turen kommet til mig i fredags. Indlægget blev qua min begejstring for oliebarer muligvis lidt indforstået. Der var link til en anden oliebar, hvor brugen er forklaret og i mine øjne gav det derfor sig selv… Det var tydeligvis ikke godt nok, og det beklager jeg selvfølgelig. Det berettiger altså stadig INGEN til at skrive SÅ ubehagelige beskeder, som vi modtog. Det er én ting at få sådan en sviner, for ting jeg selv har skrevet, men for to helt andre hjemmesider? Der må jeg sige, at jeg sætter grænsen.
På Instagram og facebook skrev jeg ikke, hvad det var for en ”fætter”, jeg havde tabt mit hjerte til. Først og fremmest står det jo på billedet, hvad det er. Og så fortjener den mange flere ord, end jeg kunne give den på den ringe plads, man har til rådighed.
To styks ret almindelige damer
Når bagateller som en forkert pris eller en mangelfuld forklaring afføder sure beskeder, forstår du omfanget. Spar tid ved at læse de svar, der allerede er i kommentarfeltet, og spring venligst den sure private besked over. De fleste bliver lidt rystet over ordlyden og omfanget af de beskeder, vi af og til modtager.
Her på bloggen skriver vi selv, der er altså både tastefejl og alle mulige andre fejl. Selvfølgelig fanger vi ikke dem alle, vi må bare håbe på, at dommen over bagatellerne ikke er for hård. Med årene har jeg lært kunsten at slette beskeder, for nej, jeg skal ikke finde mig i alt. Vi er to ret almindelige damer med ret almindelige liv, der yder en gratis service. Vi lægger os i selen for at yde den bedst mulige service, men når det ikke er nok, så træk vejret og tilgiv.
Taget til i styrke
Det er lidt tarveligt at skrive dette indlæg på bloggen. Det er nemlig ikke dig, der læser her, der skriver den slags kommentarer eller beskeder. Når jeg alligevel skriver indlægget her, er det fordi, negativiteten har taget til i styrke. Det må jeg indrømme, at jeg finder dybt problematisk, og det gør unægteligt mit arbejdsliv en del surere. Det har nemlig nået et omfang, hvor ALT nærmest er en diskussion. Det udtrætter mig, at jeg i samme samtale igen og igen skal argumentere for, at de dårlige vaner skal lægges på hylden. Hvis de virkede så godt, så havde der ingen problemer været. Husk at det er et andet menneske, der læser beskeden. Læs eventuelt beskeden højt for dig selv, inden du sender, for at eliminere potentielle misforståelser.
Jeg er rystet! Har altid været fuld af beundring for den viden I stiller til rådighed for os og den store hjælpsomhed i hurtigt (!) svarer med, når jeg har stilt jer spørsmål. Og det vel at mærke helt GRATIS. Bliver så trist ved tanken om, at den service bliver taget for givet og I ovenikøbet skal trækkes med hadefulde beskeder. Konsekvensen er jo, at det bliver for meget for jer og alle os, der værdsætter jeres viden, hjælp og arbejde til sidst må undvære ❤️
Tak Naja! Langt de fleste er heldigvis som dig, det er faktisk indenfor de sidste par måneder, at den anden type beskeder er blevet hyppigere.
Så selvom jeg udmærket ved, at jeg netop skriver til alle vores dejlige læsere, så er det en ting, der fylder mere i mig, end det før har gjort.
Kh. Helene
Det er simpelthen ikke i orden! 😡
Der er så mange der skriver sure, vrede og vanvittige beskeder. De gemmer sig bag deres tastatur og ville garanteret ikke turde sige det samme hvis det var irl.
I gør et kæmpe stykke arbejde og I skal være super stolte over alt det i klare.
Jeg er så begejstret for jeres produkter og over at I gider at bruge tid på råd og vejledening
Så tak for jer ❤️
Tusind tak Vibeke! Det betyder så meget <3
Kh. Helene
Kære jer
Jeg har inden for det sidste halve års tid fået øjnene op for jeres produkter.
Jeg må sige, jeg er meget imponeret over dem. Vaskebalssm og flere af de fugtgivende cremer er favoritter – nærmest fast inventar herhjemme. Og selvfølgelig deler jeg min begejstring for jeres produkter – og for jeres interessante skriverier og anbefalinger. Det må I endelig ikke stoppe med 🥰
De bedste hilsner
Mange Tak Tina <3 Det er skønt at høre, at du kan lide både blog og produkter.
Kh. Helene
Kære Jer
Det er simpelthen ikke i orden! Jeg forstår ikke, hvad der får nogle mennesker til at opføre sig sådan, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om de også opfører sig sådan, når de er ude i virkeligheden, og ikke bag en skærm.
Episoder som disse bekræfter, at der er brug for digital dannelse!
For ikke længe siden læste jeg et lign. opslag på Instagram. En helt alm. pige har en offentlig profil, hvor hun deler ud af sin fritidsinteresse. Livet har gjort, at der lige pt. ikke er så meget at dele (det kender vi vist alle sammen), og en ting er at følger forsvinder, men flere sendte også lige en sviner hendes vej. Som om de havde krav på indhold, gratis fra en privatperson. Jeg forstår det ganske enkelt ikke.
I fortjener kun ros og anerkendelse for både jeres blog og SoMe, og jeres produkter. I stiller jeres viden gratis til rådighed, I svarer altid venligt og hurtigt, og ikke mindst har I lavet nogle geniale produkter.
Jeg har haft problemhud, siden jeg var teenager, dvs. i ca. 30 år. Intet har virket så godt, som jeres produkter, og jeres seneste har sparet mig for hudlæge og antibiotika mv. 2 gange.
Det lyder af meget, og det er det også. Jeg håber, I har overskuddet til at fortsætte.
Alt godt til jer❤️
Kære Vibeke
Det er så dejligt at vide, at der er nogen, der sætter pris på det man gør.
Der er mange, der gør det til deres ting og lave lidt sjov med de ubehagelige beskeder og kommentarer, men uanset hvor hård hud man har, er det da ikke særlig rart at få at vide, at man ligner en hængt kat, at ens hår er en sørgelig høstak, at man ligner en afdanket prostitueret… nu har jeg bare nævnt et fåtal af de kommentarer, vores kolleger har fået den sidste uge. Det er altså en voldsom tone… Det er helt ubegribeligt for mig, hvad der for et menneske til at skrive sådan til et andet. Føj!
Kh. Helene
Elsker jeres blog og følger ivrigt med. Får viden og inspiration. Håber I vælger at fokusere på os, som forstår at værdsætte jer😄
Hej Anne
Det gør vi bestemt! Det er bare også meget rart at få det sagt højt… og nødvendigt.
KH. Helene
Køre I to dejlige damer. Hvor gør det ondt at høre at I bliver udsat for de her sure og helt forfærdelige beskeder. I er min absolut favorit blog når det kommer til kosmetik, jeg køber ikke rigtig noget før at jeg har tjekket jeres blog.
Man får helt ondt i maven over de en tone der kan være på nettet i et forsum, hvor man lægger sin viden til rådighed. Jeg tror det er meget godt at man mere og mere har fokus på det gode sprog og den gode tone i skolerne.
Tak for at være lige præcis jer, rigtig menensker af kød og blod, som ja måske en gang imellem laver fejl. Og hvad så ❤️ God karma og kærlighed til jer
Kære Maria
Tusind tak, ja… jeg vil meget hellere fortsætte dette end at foretage mig alt muligt andet.
Kærlig hilsen Helene
Jeg er vild med jer og jeres produkter og al den viden I deler ud af. Tusind tak for jer 🙂
Mange tak Nina <3
I fortjener ikke andet end ros for jeres dejligt ærlige blog, som jeg har været fast læser af i over ti år og for jeres geniale produkter, som jeg bruger dagligt. Folk der ikke kan udvise andet end ondskabsfuldhed og “keyboard courage” burde skamme sig.
Tusind tak Sofie
Ja, altså jeg havde nok heller ikke fået den hårde hud på… men den er altså også træls at skulle gå med altid.
Kh. Helene
Kære jer,
Det eermeget trist at høre.
Desværre er det som om, at det, at man er anonym, kan få det værste op i nogle.
Jeg håber dog, at I skønne quinder fortsætter med jeres utættelige arbejde til glæde for de mange.
Jeg vil prøve jeres nye “baby” med EGF – som lyder spændende. Og hvem ved, måske kommer der en hel “børnehave”.
Fortsat god dag til jer begge.
Marianne
Kære Marianne
Mange tak!
Uuuhhhh, siger du, at jeg skal forvente at kommunikere med en børnehave… GISP! Og så endda helt selvforskyldt. Vores første produkter er jo pre teens… så det skal nok gå.
Vi er jo i bund og grund glad for denne mulighed, det er bare lige den tone der… den kunne virkelig godt blive bedre.
Kh. Helene
Jeg har fulgt jer fast siden 2012 – fra ældre teenagehud til nu den begyndende ældre voksenhud. At miste jer og bloggen ville være et kæmpe tab for mig – og for rigtig mange andre i DK! Frygter månedligt (særligt i forbindelse med at jeg har brugt endnu et produkt op), at I stopper med at lave både blog og produkter fordi det bare er så GODT 🔥
Men jeg forstår også til fulde at der kan – og skal – være grænser for hvad man vil finde sig i. Håber bare ikke at denne grænse sættes foreløbig 🙏
Kære Sidsel
Tusind tak for ros <3
Den angst kan du roligt lægge på hylden foreløbig <3 Og jeg lover hermed at anbefale alternativer...
Kh. Helene
Tak for at dele. Det er trist, at det er blevet sådan og man kan undre sig over, hvem der sidder i den anden ende og synes det er acceptabel adfærd. Høflighed er en mangelvare på de sociale medier.
Jeg har fulgt jer altid, og har stor respekt for alt det I gør. Man ved, at I altid gør jeres ypperste og at ærlighed er en af jeres styrker, og netop det at I er “helt almindelige damer” gør jer enormt relaterbare og troværdige.
Tak for jer!
Mange tak Carina <3 <3 <3
Nu ved jeg ikke, hvilke kommentarer der præcis refereres til her, men de kommentarer omkring Gua Sha-baren, som jeg kan se på Facebook og Insta, synes jeg egentlig er mere spørgende/undrende end som sådan negative. Jeg har selv læst indlægget, og jeg kan egentlig godt forstå, hvis folk ikke helt forstår produktet. Det kommer nok an på, hvor meget man går op i hudpleje og ved i forvejen.
Man kan godt fornemme i nogle af jeres egne kommentarer, at I bliver irriteret over spørgsmålene, og selvom jeg godt kan forstå, at man kan få nok af “dumme spørgsmål”, så fremstår det jo også negativt fra jeres side. Og nogle gange skal tingene bare skæres ud i pap, hvis man vil have alle med. 😉
Ingen negativitet herfra, blot en observation, da jeg faktisk havde fornemmet jeres irritation i kommentarerne, før jeg så dette indlæg. Jeg synes, I gør det godt, og jeg håber, at I vil få en mere positiv SoMe-oplevelse fremover. <3
Hej Tina
Nu skriver jeg primært om beskeder, dem har du af gode grunde ret lidt baggrund for at udtale dig om. Og ja efter virkelig uforskammede beskeder, blev jeg virkelig træt og ked af det, og så skulle jeg nok ikke have svaret på kommentarer. Det er altid træls at blive misforstået, og jeg kender ikke ret mange mennesker, der tager det pænt… Det gør jeg tydeligvis heller ikke. Der er slet ingen tvivl om, at kommentarfeltet på Insta og FB kunne være tacklet mere elegant. Men jeg er også bare et menneske, og jeg synes det var vildt irriterende, at det skulle gå ud over det fine produkt. Vi er på ingen måde ufejlbarlige, det håber jeg heller ikke, at nogen har set mig påstå.
Tilføjelse: Faktisk har dette indlæg ligget som kladde i MEGET LANG tid, det er blevet skrevet om så mange gange at jeg helt har mistet overblikket, og jeg havde ikke tænkt mig at udgive det. Det er altså alt andet end en fornærmet reaktion på undrende kommentarer. Det er en følge af meget lang tids ondt i maven over uforskammethed.
Kh. Helene
Er virkelig ked af, at I skal udsættes for det. I gør et kæmpe stykke arbejde, og det er vi mange, der er dybt taknemmelige for.
Tusind tak Dorthe! Det ved vi også godt, jeg blev bare nødt til at have lidt luft.
Kh. Helene
I er simpelthen så seje og dygtige, og jeg sætter enormt stor pris på jeres viden, som i deler så gavmildt ud af!
Tak for jeres hårde arbejde, og fedt at i er ærlige omkring sådanne problematikker også💪🏼
Kære Pernille
Mange tak <3 Det er vigtigt, at nå rundt om det hele også det, der ikke er så rart.
Kh. Helene
Kære Pudderdåser
Haters will hate…ELSKER jeres nononsense produkter og elsker JER, jeres humor og tilgang. 100% troværdigt, ikke mindst jeres anmeldelser/præsentation af andre firmaers produkter. Og min hud har aldrig været så pæn…
Keep up the good work!
metteQ
Hej Mette
Du har ret, der vil altid være de der typer, der lever for at gøre livet surt for andre. Sædvanligvis er det heller ikke svært for mig at fokusere på, men bægeret flød altså over.
Kh. Helene
I er fantastiske! 🩷
Det man siger, er man sææææl!
Kh. Helene