Vejledning eller vildledning?

27.10.10

For et stykke tid siden stod jeg ved en stand i Magasin og ventede på at spørge en ekspedient om noget. Hun var i gang med at fortælle en kunde om alle lyksalighederne ved det mærke, hun repræsenterer. Jeg stod og pillede ved tingene, men bliver pludselig opmærksom på samtalen mellem kunden og ekspedienten. Emnet er kundes kæreste, som er parfumeallergiker, og kunden er denne dag kommet for at returnere et produkt hun har købt, netop fordi dennes kæreste har haft en voldsom reaktion på produktet. Ekspedienten beklager naturligvis reaktionen, men gentager igen og igen, at det ikke burde kunne lade sig gøre, da produktet ikke indeholder nogen former for parfume. De taler frem og tilbage, og jeg ender med at forlade standen for at komme tilbage senere.

Sandheden
Da jeg vender tilbage er ekspedienten ved at tale med en ny kunde, mens den før omtalte kunde går rundt og kigger på de forskellige produkter. Her er det så, at jeg beslutter mig for at fortælle hende sandheden. Sædvanligvis ville jeg blande mig uden om, men kunden var synligt meget i tvivl om, hvad hun skulle tro med hensyn til ekspedientens ord kontra kærestens reaktion. Produktet, det drejede sig om, er en af de mange vandsprays på markedet. Denne variant indeholder en ret stor mængde af æteriske olier blandt andet geraniol som er på EU’s liste over særligt allergifremkaldende parfumestoffer.

Æterisk olie = parfume
Det er desværre langt fra første gang, jeg er vidne til den slags vildledning. Det er yderst beklageligt at æteriske olier gang på gang bliver fremhævet i forhold til kemiske parfumestoffer, da de netop er lige allergifremkaldende og problematiske. Ja, nogle tåler måske enten de æteriske olier eller de kemiske parfumestoffer, men det er meget individuelt. Heldigvis kan man stadig finde god og korrekt vejledning, men man skal som forbruger holde tungen lige i munden. Hos Greenskin fik vi heldigvis korrekt information af Isabelle og respekt for det, selvom vi nok ikke bliver storforbrugere af deres sortiment foreløbig, da såkaldt økologisk hudpleje ikke er vores ting.

Hvor får de det fra?
Da vi i forbindelse med denne artikel skriver til en anden stor internetforhandler af det pågældende mærke for at få ingredienslisten oplyst, får vi en mail med stort set samme ordlyd som ovenstående vildledning i Magasin. At de skulle skrive parfume på ingredienslisten, når der var æteriske olier i, men at det ikke har noget med parfume at gøre, og at parfumeallergikere godt kan tåle det.

Intet kan være længere fra sandheden, og der er ikke noget at sige til, at vi får flere og flere parfumeallergikere i Danmark, hvis det er den vejledning man får.

Benyt et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.
4 kommentarer
Lis

Har Tromborg nogen forbindelse til indlægget, eller er billedet valgt som et tilfældigt eksempel? Og kan I uddybe, hvorfor I ikke bliver forbrugere af GreenSkin foreløbigt? De har flere produkter i deres sortiment af producenter, som jeg har indtryk af er “på den gode side”, når vi taler økologi og allergi?
Vigtigst af alt – har I gode tips til mere “sikre” og “rene” mærkevalg indenfor skønhedspleje? Det kan, som I jo også pointerer, være meget vanskeligt og forvirrende at være i en rådgivningssituation hos fx kosmetologen eller butikspersonalet, fordi man også hele tiden skal have fokus på, at det frem for alt er en salgssituation.

Pudderdåse Katja

Hej Lis
Nej billedet af Tromborg er ikke tilfædigt, da det var dette produkt, der blev omtalt. Men det er af mindre betydning, det kunne have været mange andre.
Green Skin kender jeg ikke, men jeg vil meget gerne kigge nærmere på deres produkter, hvis der er interesse for det. Men generelt er jeg ikke til økologisk hudpleje. Gode gennemtestede allergivenlige ingredienser er langt mere interessante, milde og effektfulde. I mine øjne har god, mild og sund hudpleje ikke noget at gøre med at ingredieserne absolut skal stamme fra planter.
Hvis man vil være helt sikker på at undgå skadelige ingredienser er det bedste at gå efter svanemærkede eller astma- og allergiforeningsmærkede ingredienser.
Men det er en jungle! For mit vedkommende har løsningen været at lære at læse ingredienslisten på produkterne, og det er den viden, jeg får derfra, jeg prøver at give videre til jer. Hvis du gerne vil vide mere om naturlig og økologisk hudpleje, så prøv at kigge her: http://www.pudderdaaserne.dk/2010/07/09/3-huskeregler-om-naturlig-og-%C3%B8kologisk-hudpleje/
Jeg har desværre ikke de vises sten. Især fordi mange hudplejelinjer har både gode og dårlige produkter, så man kan ikke engang sige at den og den linje er den bedste. Men jeg kan varmt anbefale at tjekke den hjemmeside, der hedder http://www.beautypedia.com. Det er en amerikansk forbrugerforkæmper og kosmetikekspert, der hele tiden opdaterer sin hjemmeside med tests og facts om stort set alle produkter. Det er en kæmpe database. Desværre er det et betalingssite, men den er en vigtig del af min research. Hendes hjemmeside http://www.cosmeticscop.com er også god til baggrundsviden. Kan også varmt anbefale hendes egen produktserie.
Men nej jeg har ikke de vises sten. Andet end at vi prøver at fortælle den skinbarlige sandhed om produkterne, og jeg håber vi nogle gange kan bidrage bare lidt til at skære igennem noget af alt det vrøvl kosmetikfirmaerne kommer med.
Kh. Katja

Shila

Jeg er selv parfumeallergiker, reagerer heldigvis ikke på alt… endnu. Af den grund undgår jeg parfume i ALT, på nær min makeup *ups*, og er træt af, at man næsten skal have en ph.d. i emnet, for at gennemskue om man kan tåle et givent produkt.
Pinligt for ekspedienten i Magasin, men der skal nok rigtig meget til, før de siger SANDHEDEN om hvad produkterne indeholder og ikke bare gemmer sig bag en masse fine ord om naturlige ingredienser.

Pudderdåse Helene

Hej Lis!
Jeg undskylder den uheldige formulering. Det er min erfaring at Greenskin netop er en af de forretninger, som rent faktisk lægger vægt på at forbrugeren får ren besked. Det var ikke min mening at fremhæve Greenskin for noget dårligt, personalet virker kompetent og velorienteret om produkterne.
Det vi derimod ikke bliver fan af er alle de naturlige duftstoffer, som ikke bliver kaldt parfume som de reelt er.
Katja har vist svaret på resten ellers må du endelig prikke til os igen
Mvh. Helene

Din kommentar

Din email adresse vil ikke blive offentliggjort. Nødvendige felter er markeret med *