Få hjælp til dine nytårsforsæt af New Nordic

Customized og personlig hudpleje – en guide til koncepter

MyCodage

Personlig hudpleje er en trend. Det masseproducerede er ikke længere godt nok, vi vil have noget, der er unikt og tilpasset til netop vores hud. Eller vil vi?

Koncepter og produkter, der tilbyder kunder et unikt og personligt hudplejeprodukt er dukket op i stort stil i 2019. I stort set alle tilfælde er der dog tale om helt almindelige masseproduceret hudpleje pakket ind i et nyt koncept. Vi har set tre typer produkter på markedet.

1. Magistrel fremstilling
Dette er den ægte personlige vare, og også den eneste kategori, vi endnu ikke har set en fremvækst af. Det er nemlig både dyrt og besværligt at håndlave en creme eller serum specielt til dig. Jeg kender ikke nogen producenter, der tilbyder dette på det danske marked (endnu), men jeg har selv prøvet det hos Codage i Paris. Her kan du få My Codage, som Codage også kalder “Le vrai sur-mesure”.

Og det er en korrekt beskrivelse. For her køber du en konsultation på klinikken i Paris, hvorefter der bliver produceret et unikt serum kun til dig. Et serum, der har en leveringstid på adskillige uger, og som er pakket i en flaske med en dropper. Fordi et produkt, der er produceret specifikt til dig og ikke massefremstillet, selvfølgelig ikke kan leveres på to dage i en airless tube.

Til gengæld er det dyrt og du skal helt til Paris for at få oplevelsen. Og det er oplevelsen, du betaler for. For du kan ikke opnå resultater med MyCodage, som du ikke også kan opnå med god masseproduceret hudpleje. Andet end følelsen af at modtage et produkt, som er produceret kun til dig.

2. Mix og match
Denne følelse vil mange gerne genskabe for den brede målgruppe, og det gør blandt andet Clinique med Clinique-iD “skab din egen skræddersyede creme”. Clinique-iD er selvfølgelig ikke mere skræddersyet end H&M, men den innovative emballage giver muligheden for at vælge mellem 15 kombinationsmuligheder og giver følelsen af et personligt produkt. Et i øvrigt virkelig godt produkt, som vi har anmeldt her.

Kiehl’s Apothecary Preparations er et produkt, der består af en base, som du kan vælge mellem 5 forskellige serum at blande i. Det er selvfølgelig sjovt at lege “Den lille kemiker” – men din hud er ligeglad med, om du blander produktet i flasken eller på huden.

3. Lad webshoppen vælge for dig
Flere web-baserede virksomheder sælger “customized” skincare baseret på oplysninger, som du fylder ind i et spørgeskema eller sender til dem. Curology er et amerikansk produkt henvendt til acne, som du sikkert er støt på online. Herhjemme har vi Nøie, der er henvendt til personer med tør hud og eksem. Hos Curology er der en rådgiver, der vælger produkt for dig. Nøie har udviklet en algoritme, der baseret på dine data udvælger det rigtige produkt til dig ud fra de produkter, de har på hylderne og løbende reagerer på din feedback. For en ekstra personlig oplevelse printer virksomhederne også dit navn på etiketten. Der er altså IKKE tale om specialfremstillede produkter, men om webshops, der ud fra den ene eller anden metode fratager dig det svære valg og i stedet vælger produkterne for dig.

Er personligt bedre?
Personlige hudpleje-koncepter er skabt til at hjælpe en forvirret forbruger gennem den komplekse jungle, som hudplejebranchen er. Men for mig fratager den også mit personlige valg.

Min grønne Clinique-iD creme er jeg helt vild med – men der er mange andre af de serum, jeg også gerne ville kunne bruge, og det kan jeg ikke indenfor det system.

Codage har skabt et skønt serum til mig, ingen tvivl om det. Men det løser ikke alle mine problemer.

Jeg er netop gået i gang med at teste en Nøie creme (L3E3), som min problematiske hage indtil videre er meget glad for, men hvordan kan jeg vide, at Nøies computer er bedre til at træffe beslutninger på min huds vegne, end jeg selv er?

Vores lavpraktiske råd til god personlig hudpleje er helt enkelt: Bland gode produkter fra de mærker, som du kan lide og vær altid helt ligeglad med gammeldags råd om at holde sig til et enkelt mærke. Og det gælder uanset hvilket hudpleje-koncept, der er på tapetet.

 



Find vores egen hudplejeserie på Dåseshoppen.dk - Følg os på Facebook og Instagram  @pudderdaaserne.dk

Kan du lide, det vi laver? Så brug et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.

Matas.dk - Sephora.dk - MAC - Paula's Choice - Asos - Escentual - Lookfantastic.dk - Gosh.dk  - Feelunique -  Beauty Bay - Nicehair.dk - DECIEM - Ellos - Nelly - Flere links

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Få hjælp til dine nytårsforsæt af New Nordic