Fredagsfavorit: Real Techniques

Kan man spise sig til solbeskyttelse?

Gulerødder

Mine hjemmedyrkede gulerødder. Fotograferet af Peter Bros Nissen

Med jævne mellemrum florerer der artikler på nettet om, hvilke fødevarer man skal spise for at forberede sin hud på solen. Ifølge disse særlige kostråd kan man spise sig til ekstra beskyttelse mod solens stråler. Men passer det? Kan man ved at spise bestemte grøntsager, bær eller olier øge hudens modstandskraft mod UV-stråler? Vi har kigget lidt nærmere på, hvad der er lavet af undersøgelser på området.

Der findes flere antioxidanter, som forskerne har fundet tegn på, at de har en positiv effekt på UV skader i huden. Disse drejer sig primært om:

  • C-vitamin
  • E-vitamin
  • karotinoider – naturens farvestoffer, der er ansvarlige for de gule, røde og orange farver i for eksempel gulerødder, efterårets løv og flamingoer.
  • flavonoider – andre plantepigmenter og farvestoffer som man finder i blandt andet rødvin, grøn te og soja

Sund kost og solcreme

Når huden bliver angrebet af UV-lys fra solen, så sker der blandt andet det at antioxidanterne i huden bliver nedbrudt. Og visse studier viser også, at man kan beskytte huden til en vis grad gennem antioxidanter i kosten. Men der er en del praktiske problemer forbundet med det.

  1. Tid – Du skal have indtaget den pågældende antioxidant i tilstrækkelige mængder i minimum 10 uger, ifølge forskerne. Du kan altså ikke lige spise en skålfuld blåbær og så smutte ud i solen med god samvittighed.
  2. Mængde – I studierne af karotenoiders forebyggende effekt mod solskoldning viser det sig, at man skal op på over 12 mg karotenoider hver dag i over 7 uger, før man kan se en beskyttende effekt. Det er en meget stor dosis og næppe noget man bør kaste sig ud i udover hvad man kan få gennem en sund kost.
  3. Ujævn beskyttelse – Antioxidanterne fordeler sig ujævnt på kroppen. Karotenoider er for eksempel koncentreret på panden, håndfladerne og ryggen.

Den temmeligt kedelige, men fornuftige og forudsigelige konklusion er altså, at en sund og varieret kost generelt kan beskytte huden, men effekten kan ikke sammenlignes med en solcreme.

 

Ikke beskyttelse mod modermærkekræft
Og når det kommer til solens farligste konsekvens af dem alle – modermærkekræft, så er der desværre intet belæg for at konkludere, at et indtag af antioxidanter beskytter mod modermærkekræft. Dette studie satte sig for at samle op på, hvad der ellers var foretaget af undersøgelser på området og fandt 9 studier, hvilket ikke er et overvældende antal. Undersøgelsen konkludere at:

“Neither antioxidant nutrients, individually or combined, nor fruit and vegetable intake showed any strong and significant associations with melanoma”

Find vores egen hudplejeserie på Dåseshoppen.dk / Følg os på Facebook og Instagram: @pudderdaaserne.dk

Kan du lide, det vi laver? Så brug et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.

Matas MAC Asos Deciem FeelUnique Escentual HQhairEstee Lauder LookFantastic Clinique Gosh
   

2 kommentarer

  • Timothy Benjamin

    Et lille solbeskyttelses-tip; C-vitamin, her hudpleje – ikke kost – kan som sagt kan hjælpe solskadet hud, men kan også “boost” effektiviteten af solbeskyttelse, og selvfølgelig beskytte imod frie radikaler. F.eks. et serum med fugt og C-vitamin (plus andet) og solbeskyttelse, så er man godt dækket ind!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Timothy Benjamin

      Hov, altså et serum og så solbeskyttelse. Der findes ikke serum med solbeskyttelse, så vidt jeg ved.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fredagsfavorit: Real Techniques