Ny rabatkode til Feelunique på 15 procent

Tirsdagstip: Sådan får du styr på huden…

Pro Longwear Lipcreme på kaffekop

… Før, under og efter eksamenen eller specialeskriveriet. Lige i øjeblikket får vi temmelig mange mails fra fortvivlede unge kvinder, der er i gang med at skrive speciale. Det er samme spørgsmål, der går igen i de fleste mails, nemlig hvad gør jeg… min hud flipper ud. Når man så graver lidt i, hvad der foregår og hvilke forandringer, der er i deres liv, så kommer vi i ni ud af ti tilfælde frem til, at de er ved at skrive speciale.
Det er ikke spor mærkeligt, at huden reagerer, for en hel del af os lægger alle gode vaner på hylden.

Uvaner
Det var faktisk ikke så rart at skrive listen herunder, for den udviklede sig hurtigt til noget, der ligner en personlig tjekliste… Hvis du kan tilføje nogle uvaner, må du endelig skrive dem i kommentarfeltet under indlægget.

  • Piller du i huden, når du skriver eller tænker? Og i den forbindelse… er dit tastatur eller din telefon blevet sprittet af for nylig?
  • Spiser du mere slik eller drikker du mere sodavand? Det er din hormonbalance, der lider under den øgede sukkermængde, og den er i forvejen udsat, hvis du er lidt stresset. På sigt kan det god vise sig som udbrud af bumser især på hagen og kæben.
  • Drikker du mere kaffe? Og dermed mere mælk? Hvis du har mange bumser, skulle du virkelig overveje at finde et alternativ til mælkeprodukter, både dem du hælder i kaffen og sovsen men også den lette morgenmad, frokost eller mellemmåltid. For nogle virker det at skifte til en federe variant.
  • Får du badet og renset huden? Det kan både været fedtet hår og ophobning af stylingprodukter, der giver dig problemer i ansigtet særligt panden, langs kæben, i nakken og endda på brystet, hvis dit hår er langt og hænger løst.
    Det kan også være, at du ikke får renset, fordi du alligevel bare går hjemme? Det er en rigtig dårlig idé at lade stå til, gør det derfor til en forkælelse at rense huden og bruge mindst et kvarter på din hudpleje om dagen.
  • Får du vendt rundt på dag og nat? Prøv at strukturere dine dage, så du både får tid til opgaverne og tid til at se vennerne, gå en tur eller nyde den friske forårsregn.

Det ER svært at få tid, opgaver og livet i det hele taget til at gå op i en højere enhed, men det er måske et godt tidspunkt at forsøge at få grundlagt nogle gode vaner, særligt i forhold til at planlægge og disponere din tid. Desværre er det bedste råd lige nu at komme igennem det og få det overstået.



Find vores egen hudplejeserie på Dåseshoppen.dk - Følg os på Facebook og Instagram @pudderdaaserne.dk

Kan du lide, det vi laver? Så brug et af disse links, når du alligevel køber online. Vi får en lille kommision, og det er en stor hjælp.

Matas.dk - Sephora.dk - MAC - Paula's Choice - Asos - Escentual - Lookfantastic.dk - Gosh.dk - Feelunique - Beauty Bay - Nicehair.dk - DECIEM - Ellos - Nelly - Flere links

16 kommentarer

  • Tusind tak for tips!
    Min hud går helt bananas i forbindelse med PMS og ekstra stress, så vil helt sikkert bruge nogle af de ovenstående tips dér :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • camille

    hvad er det lige du mener at mælk skulle gøre skidt for huden?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helene Randløv

      Hej Camille
      Prøv at klikke på linket. Det er ikke bare noget, jeg mener, der er sandelig forskere der har kigget på sammenhængen.

      Kh. Helene

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle

    Sikke en aha-oplevelse; det med at pille ved ansigtet når man tænker og stylingprodukter, der irriterer huden.. Det skal der ændres på nu!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helene Randløv

      Hej Helle
      Det er i hvert fald nogle af de fælder, jeg selv falder i :-*

      Kh. Helene

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Tak for dejlig læsning! Er vild med jeres blog, I er bare så dygtige!
    Jeg ønsker mig mere af jeres “studie-venlige” indlæg, da der desværre ikke altid er plads til de lækre luksus produkter på en SU. Så noget beauty on a budget? (Eller tør, sart hud på budget?) mvh Julie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helene Randløv

      Kære Julie
      Det skal jeg skrive bag øret, vores ønskeliste er desværre et stort dybt hul, men MEGET snart kan jeg godt røbe, at der vil være fokus på denne type produkter :-*

      Kh. Helene

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tasja

    Sjovt – sidste år arbejdede jeg i landets største mave-tarm afdeling. Her var der meeeget mere travlt i eksamensperioder og flere blev opereret for akut galdesten. Lidt pudsigt….

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helene Randløv

      Hej Tasja
      Uregelmæssige måltider og meget kaffe er en kendt trigger for galdestensanfald, ligesom det heller ikke hjælper på sure opstød og den slags.

      Kh. Helene

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Randi

    Tak for indlægget. Min hud på kinderne er faktisk præget af store ar jeg har fået af stresshormon udløst mindre akne, der er gået grassat fordi jeg af stress pillede i det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • K

    … Ej at forglemme: For lidt søvn! Min hud reagerer altid, hvis jeg ikke for sovet nok. Ikke for sjov, at man taler om skønhedssøvn ;-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Astrid

    Kære Pudderdåser, tak for en fantastisk blog.

    Jeg har et spørgsmål vedr. sammenhængen mellem mælkeprodukter og akne. Kan I svare på om det også gælder syrnede mælkeprodukter? Her i artiklen skriver I ‘mælkeprodukter’, men i artiklen I linker til skriver I at det primært er gældende for mælk. Jeg har siden årsskiftet forsøgt at undgå mælkeprodukter (heriblandt A38 som jeg plejede at spise til morgenmad) for at se om min hud kan blive bedre (som 29-årig er det træls fortsat at skulle døje med bumser). I stedet for A38 tager jeg probiotika som kosttilskud (Solaray Multidophilus) for at være god ved mine tarme, men pillerne er ret så dyre. Som studerende ville det være rart at kunne få mælkesyrebakterier gennem et billligt produkt som A38 i stedet for (det er også hurtigere at spise om morgenen i forhold til at skulle lave havregrød :) ). På forhånd tak for jeres svar. VH Astrid

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Katja Moikjær

      Hej Astrid

      Nu er vi ret langt udenfor mit ekspertområde her, men det oprindelige indlæg er her: http://pudderdaaserne.dk/2013/08/06/tirsdagstip-sammenhaeng-mellem-maelk-og-akne/

      Og det oprindelige studie fra Harvard er her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

      Så kan du måske selv læse med.

      Forskerne skriver desværre ikke noget direkte om yoghurt, men: “Instant breakfast drink, sherbet, cottage cheese, and cream cheese were also positively associated with acne.”

      Altså kunne noget tyde på at syrnede produkter også er et problem.

      Undersøgelsen viser også at skummetmælk er et lidt større problem end sødmælk. Man kunne måske derfor forsøge med en fed A38 3,5%? Den bør i hvert fald give mindre problemer end en fedtfattig version – altså i teorien.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny rabatkode til Feelunique på 15 procent