Fotoshoot med LouiseH.dk

Undskyld mig Aller, ser jeg billig ud?

Blogs

I må undskylde, hvis jeg har lidt svært ved at ramme tasterne. Jeg har stadig lidt svært ved at holde op med at grine, og det har stået på i et døgns tid nu.

Jeg har været journalist i snart 10 år, deraf de sidste to som freelancer, og i sidste uge fik jeg og Pudderdåserne et tilbud fra et af Allers magasiner, som alligevel slår alt, hvad jeg har oplevet i min journalistiske karriere. De tilbød os at lave fire opslag inklusive billeder og tekst, hvilket vil sige i alt 8 siders redaktionelt stof for… 0 kroner. De mente, at vi som blog måtte være glade nok for den ‘ekstra trafik’, det ville give os…

Fast arbejde for en gratis læbestift og biografbilletter
Modemagasinerne er efterhånden blevet berygtede for at tilbyde bloggere, at de kan arbejde for dem mod et par produktprøver og æren ved at komme i bladene. Bazar sendte for eksempel tilbage i 2009 siden en mail ud til en række modebloggere og tilbød dem at blive faste bloggere på bazaronline.dk mod at komme til en række events og få et par gratis produkter og biografbilletter.

Vibeke fra Discountliv og Luksusdrømme spillede ud med et krav på 500 kroner pr indlæg (hvilket stadig efter enhver journalistisk standard er stærkt underbetalt) og blev afvist. Andre var ikke så kloge og står i dag tilbage med følelsen af at være udnyttet. I kan læse hele historien på Vibekes blog her.

Jamen I får jo trafik fra os
Andre bloggere kan fortælle historier om, hvordan alt fra små virksomheder til de store bladhuse tror, at de vil blogge for dem mod at få produkter og link fra virksomhedernes sites. Og igen er de ord, vi hører fra både modemagasiner og virksomheder ”jamen I får jo gratis omtale og trafik fra os”.

Undskyld, hvem er det, der får trafik fra hvem?

Hvis vi nu tager Aller og modebloggerne som eksempel, så har Allers fem mode- og kvindemagasiner Q, Bazar, In, Elle og Feminas hjemmesider tilsammen 2.644.570 sidevisninger hver måned ifølge Allers egne tal. Og så har jeg endda været sød ved Aller, for disse fem magasiner repræsenterer en meget bred målgruppe blandt kvinder.

Bloggers Delight, som er det største danske bloggernetværk, kan præsentere deres annoncører for tilsammen 2.600.000 sidevisninger hver måned fra et målrettet, stærkt og købedygtigt segment af unge kvinder. Tallet er et konservativt estimat efter virksomheden har udvidet antallet af modebloggere den sidste måned.

På online modeområdet ligger den nystartede virksomhed Bloggers Delight, der har eksisteret i cirka et halvt år, altså hals om hals med Allers fem modemagasiner, og tallet vokser måned for måned med voldsom hast for bloggerne.

Hvem har brug for hvis trafik her?

I mit eget tilfælde har min blog over 10.000 absolut unikke læsere hver måned og over 60.000 sidevisninger. Dem tror jeg nok det pågældende magasin med et oplag på under 30.000 kunne være økonomisk interesserede i at få i tale.

Der er noget galt i magasinernes opfattelse af magtforholdene i de danske modemedier, men på et tidspunkt opdager annoncørerne det lille regnestykke, jeg har netop har udført, og så skal de traditionelle medier nok opdage bloggernes magt også. Og så bliver bladhusene nødt til at indse, at de gode bloggere ikke længere er 17-årige skolepiger, der vil arbejde for et par biografbilletter, men at de derimod er professionelle forretningsfolk, værdifuld arbejdskraft og en værdifuld indtægtskilde for magasinerne.

Aller-koncernens administrerende direktør Pål Thore Krosby har ved flere lejligheder advaret mod at satse ensidigt på digitalt indhold, fordi ingen tjener penge på det. Og nej Aller, man tjener ikke penge på indhold af dårlig kvalitet, skrevet af gratister. God journalistik koster penge. Men en helhjertet satsning på digitalt indhold af høj journalistisk og unik kvalitet, det kan man godt tjene penge på. Men der er sjovt nok ikke nogen, der står i kø for at levere det gratis.

Dette indlæg ligger også på FashionForum.dk, men jeg syntes, at I også skulle læse det. Det omtalte Magasin er Q. Det er ingen hemmelighed overfor jer

   

56 kommentarer

  • Det er skræmmende, at den danske mediebranchen fortsat har svært ved at forstå, at bloggere ikke – kun – er skribenter, som skriver om løst og fast, når det falder dem ind. Og om det så var sådan, så er det sgu ikke i orden ikke at ville betale for en vare. Spørgsmålet er jo, hvornår Aller vil lade en kunde få et produkt uden betaling? Jeg tror ikke på, at det vil ske.

    Man får, hvad man betaler for – også når det gælder medieprodukter.

    Tak til Pudderdåserne for at sige nej og dermed kunne se sig selv i øjnene.

    Og tak for en god blog :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tak Monica. Jeg havde også lyst til at spørge Aller, om de så ville forære bladet gratis væk den måned?

      Tak for din støtte :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Super fedt indlæg! Ved fra en ven, der er stylist for en kendt tøjkæde, at når han kommer for at ordne vinduerne i butikken i Stockholm, er det et krav, at han først læser en bestemt modebloggers blog! Bloggere har magt – det er kun den danske traditionelle medieverden, der endnu ikke har opdate det!
    PS: Hvad får jeg i øvrigt for at have jer med på min blogroll?! ;-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tak Amrit. Du får en kop kaffe, næste gang du kommer forbi :-D

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna B

    Jeg vil til enhver tid hellere læse jeres blog end et modemagasin. Og nu skal det ikke handle om at kaste med mudder… men alligevel, jeg synes at de fleste modeblade blot videregiver reklametekster uden overhovedet at tilbyde nogen relevant form for oplysning. Og jeres blog er tilmed gratis at læse… Hvad var min pointe… Jo, hvis nu modebladene gerne vil have noget god skønhedsjournalistik, så kan de måske bare bede deres egne medarbejdere om at lave det :-)

    Til alle freelancere, der er blevet bedt om at arbejde gratis, fordi folk ikke helt fostår det arbejde, man laver anbefaler jeg på det varmeste denne blog, som tager tykt pis på den slags. Her er det godt nok en historie om en grafiker (Og en forsvunden kat), men vi er lidt derhenne af…

    http://www.27bslash6.com/missy.html

    Jeg siger også tak for en rigtig god blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Anna

      Tak for de pæne ord. Uden at jeg heller skal kaste med mudder, så kan jeg godt afsløre, at vi jo får de samme pressemeddelelser, som modemagasinerne. Og det er sjovt nok de samme formuleringer vi kan se bagefter i en stor del af bladene (host copy-paste host).

      Og tak for linket. Som freelancejournalist vil jeg lave mig en kop kaffe og læse det med stor fornøjelse.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Liselotte

    Et lovligt frisk forsøg, der på alle tænkelige måder understreger, at de ikke en gang har gjort sig den ulejlighed at finde ud af, hvem I egentlig er!

    Og vil du forsøge at forklare mig, hvorfor mængden af trafik er så vigtig for en blogger, at Aller tror, at de (omend det er patetisk og naturligvis til deres egen fordel) kan logge med øget trafik. Har det egentlig betydning, medmindre man forsøger at tjene et levebrød på en blog?

    Det er en tendens, som jeg har set flere og flere steder på mindre blogs, hvor bloggere forsøger at få flere faste læsere, mere trafik, flere kommentarer etc. – til tider virker det næsten lidt desperat.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Trafik ER meget vigtig, fordi det er den, der tiltrækker annoncørerne. Så uden tvivl, den er vigtig. For ja, vi blogger lige nu fordi vi synes det er sjovt, men let’s face it, vi bruger hver omkring 30 timer om ugen på det, og hvis ikke vi kan indhente en eller anden form for indtjening på det, så kan vi ikke få det til at hænge sammen. I hvert fald ikke for os Helene og jeg, som blogger på en meget researchtung og tidskrævende måde, som reelt er et fuldtidsarbejde. Det kan vi ikke blive ved med de næste 10 år, hvis ikke på et tidspunkt tjener bare til en del af vores indtægt.

      Hvis du blogger ved at bruge en time om dagen på det, er det jo noget helt andet. Men vi vil vel alle gerne have læsere til det, vi skriver? Det er jo en del af det, der gør det sjovt. Der er ikke meget sjov ved at skrive, hvis ingen læser det.

      MEN de der underlige desperate “klik her” og “læs her” og KOM NUUU forsøg på at skaffe læsere har fuldstændig misforstået, hvordan man skaffer trafik til sin blog. Det gør man ikke ved engangsforteelser, hvor man har en enkelt konkurrence, der tiltrækker folk, eller for et enkelt link et sted fra (eller omtale en gang fra et vigtigt sted) eller hvad man nu kan have af desperate forsøg.

      Reel trafik opnår man ved at have en blog med et reelt, værdifuldt, unikt og læseværdigt indhold og opdatere den jævnligt. Hvis du har det, så skal læserne nok komme stille og roligt. Men det tager tid, og det er hårdt arbejde. Der er ingen hurtige genveje.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Liselotte

      Jeg er helt klar over, at jeres er udover hobbyplan, netop fordi I lægger så meget og godt arbejde i den.

      Det er de små blogs uden annoncer, hvor det undrer mig. Men der kan jo være en intern konkurrence, som jeg ikke har fattet.

      Der er også små og mindre blogs, der trives fint med indlæg af og til, lidt “relativt” faste læsere og en god dialog – og det er jo så efterhånden der, jeg læser mest. Med undtagelse af jeres superblog, naturligvis, for den har det hele – stor opsætning, stort arbejde, men stadig en hyggelig stemning og en god dialog:-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tak Liselotte, det er pænt sagt :-) Det betyder rigtig meget for os :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tusind tak for et superinteressant og velskrevet indlæg, Katja! Dejligt lige at få sat magtforholdene på plads – og som blogger er det en meget relevant problemstilling for mig selv også :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Fantastisk! :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Thumbs up for at sige fra – specielt i den forstand at I informerer og fortæller om det sort på hvidt og i tal.
    Selve “tilbuddet” lader ikke til at have været så svært at sige nej til.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tak Maria :-) Og nej, jeg var sjovt nok ikke voldsomt fristet :-p

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Martin

    Jeg er sikker på Aller griner af jer hele vejen hen til banken.

    Det er stadig dem der tjener pengene, og det vil det nok også være de næste mange år.

    Dit opråb er sympatisk, men ikke videre begavet.

    Unikke besøgende og sidehenvisninger er ikke alt. Mange andre faktorer spiller ind når mediebureauerne skal råde deres kunder om hvor de skal smide annoncekronerne.

    Fierce og fattig på SU har eksempelvis mange besøgende, men der er også mange, der synes Kia er enormt kikset. Alligevel følger folk med fordi det er sjovt netop at se hvor kikset hun er.

    I det lys er det langt fra interessant for alle at blive “besudlet” af Kias image…. og så kan hun have nok så mange besøgende…

    Jeres læser Anna B giver svaret på, hvorfor Aller tjener penge og sådan nogen som jer ikke for alvor gør det:

    “Og jeres blog er tilmed gratis at læse…”

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Martin

      Lad os bare tage Kia som eksempel. For det kan da godt være, hun sviner folk til og kan være kikset. Men hun har også evnen til at få et produkt udsolgt i butikkerne i løbet af ingen tid. Og det har annoncørerne opdaget, tag ikke fejl af det.

      Enhver der stadig tror, at online indhold skal være betalingsindhold og at man ikke kan tjene penge på at blogge, kan jo kigge til Sverige, som er et par år foran os. De største blogs derovre er i dag aktieselskaber og har årsindtægter på flere millioner. Ja, Aller vil selvfølgelig fortsætte med at have de største omsætninger, fordi de har den største produktportefølje. Men tag et kig på den anden side af sundet og se hvordan fremtiden kan se ud.

      Og at være den med de største indtjeninger er stadig ikke det samme som at man må udnytte folk til gratis arbejdskraft, vel? Eller man må selvfølgelig godt gøre forsøget, men man er godt nok naiv, hvis man tror den går. Det skulle jeg også hilse fra min fagforening at sige ;-)

      Under alle omstændigheder er argumentet fra Allers side, at de tror, at de kan betale os bloggere med trafik. Og DET er i hvert fald naivt. For de har ikke nødvendigvis noget at byde ind med der.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kathrine

      Uh, jeg forstår ikke helt hvorfor Kia lige pludselig skal kaldes kikset. Der må være andre måder at argumentere på, som ikke er potentielt sårende. Artiklen er spændende og relevant, men dette skurrer dog i ørerne.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Jeg er helt enig Kathrine, min egen kommentar var retorisk ment, jeg synes skam ikke Kia er kikset på nogen måde, jeg tager hende yderst seriøst og holder meget af hende.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie

      Bliver simpelthen nød til at kommentere på udtalelsen om Kia!
      Jeg er ikke fast læser på hendes blog, men har tjekket den ud et par gange, og jeg synes hun er usædvanligt cool. Hun udstråler langt væk at hun befinder sig rigtig godt med sig selv og sin stil, hvilket lyser forfriskende op i skoven af usikre unge kvinder der alle ligner hinanden til forveksling!
      Jeg håber i øvrigt, at det er meget få, der læser blogs alene fordi de synes at bloggeren er kikset ! Det lyder som noget jeg selv kunne have fundet på, den gang jeg var meget ung og meget usikker, og havde brug for den slags for selv at føle mig lidt mindre kikset ;-)

      Og tak Katja for et meget interessant indlæg!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Liselotte

    Det er min anden kommentar, undskyld:-)

    Men det satte så mange tanker i gang hos mig i hvert fald, at torsdagens ugeblade stadig står på hylden i det lokale supermarked – der kom ikke nogle med hjem.

    Nu mangler jeg bare at overveje, om det kun er Aller koncernens ugeblade, som jeg skal boykotte eller om de andre er lige så slemme, uden at de ligefrem “reklamerer” med deres metoder og syn på prisen for ordentlig journalistik på samme måde som Aller gør det:-).

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Aller er klart blandt dem med det værste ry blandt journalister. Journalistforbundet er ikke glade for dem. Hvis du søger på Journalisten.dk kan du læse MANGE artikler. Der har fx. verseret en sag i årevis, fordi Aller har opsagt deres overenskomst med forbundet. Det betyder kort fortalt at når du som journalist eller fotograf sælger artikler eller fotos til Aller får de også totalt brugsret og kan gøre hvad de vil og genbruge dit stof i alle andre sammenhænge. Det er fuldstændig uhørt i ophavsrettighedsssammenhænge.

      Men Magasin-branchen er en af de mest underbetalte at arbejde for, det er ingen hemmelighed. Dette tager dog alligevel prisen :-D

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kathrine

      Haha! Især argumentet om, at det er samme vilkår i USA og Frankrig – for det er også det min fagforening siger jeg skal stille mine krav efter ;)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Præcis Kathrine. Det danske arbejdsmarked har jo virkelig forholdene på det amerikanske som forbillede ;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Liselotte

      Tror du, at jeg kan dispensere med mit Euroman (det, hvor der faktisk er artikler i)? Det var nok det blad, som jeg havde tænkt mig at fortsætte med, suk.

      For det lyder også temmelig latterligt for en ung studerende at lægge 2-3 gratis dage om ugen, når vedkommende tillige skal studere og have et studiejob for at overleve. Hvornår synes den der skønhedsredaktør, der altid prædiker søvn og sundhed, at det unge menneske skal sove?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Det er sådan noget, der gør, at jeg betaler mit høje kontingent hver måned til Journalistforbundet med stor glæde.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Åh ja, opslaget med praktikstillingen på YouBlush-bloggen husker jeg godt.. Jeg mener også at huske tilfælde, hvor bloggere er blevet tilbudt luft for at skrive klummer for magasiner. For der var jo ikke råd til rigtig løn, men sikke dog en reklame bloggeren kunne høste til sig selv?! I stedet for at anerkende og respektere at bloggeren rent faktisk skriver hamrende godt, har gode ideer og en trofast læserskare, som magasinet tydeligvis ser en værdi i.
      Og nu jeg har fået den harske smag i munden…
      Som jobsøgende journalist er det generelt lettere kvalmende at se, hvor mange ulønnede “praktikpladser” der bliver oprettet – især i kommunikationsbranchen. For enten har du “over fem års erfaring – gerne på lederniveau”, eller også kan du få et halvt år i praktik med mulighed for at hente “solid erfaring og spændende kontakter”. Og det ulønnede halve år på fuldtid æder du jo, hvis du altså brænder nok for branchen. Gad vide hvor konceptet “at arbejde sig op med løn” blev af.
      Tak, for et spændende og relevant indlæg….og at I smed navnet på bladet, der kom med det “fristende” tilbud.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Selvtak. Og det er jo det, jeg er jo selv journalist gennem maaaange år og freelancejournalist gennem et par, og det er da også en principsag for mig det her. Fanden stå i det, om jeg vil arbejde gratis, og ikke bare snyde mig selv, men også tage arbejde fra lønnede kolleger – både journalister og bloggere. Der går rød forbundskvinde i mig i sådan nogle tilfælde her, og det gælder også, når jeg ser de ulønnede praktikstillinger. Jeg har selv i min tid som fastansat kommunikationsmedarbejder haft mange praktikanter, men de har dælme fået løn hver som en!

      Jeg deler din harske smag i munden…

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Malene

      Jeg vil lige tilføje en kommentar. Jeg stemmer absolut for lønnede praktikophold for studerende. 100 %. Og da jeg selv skulle i praktik var det også et krav da jeg simpelthen ikke havde råd til andet, og fordi jeg synes jeg bidrog med noget der var penge værd. Det behøver ikke være meget, bare hvad man ville tjene ved siden af på et studiejob.

      Men… Jeg kender mange der var i gratis praktik, og jeg synes det kan gå, hvis man sikrer at det tæller som en del af studie, altså hvis man får merit for det Og måske samtidig følger fag på studiet, og derfor får fri til at følge undervisning. Det hele kan dog gøres op i hvilket ophold der er tale om. Og jeg bliver især fortørnet over bureauer der tager penge for praktikantens arbejde hos kunden, men ikke lønner dem selv. Forstå mig ret. Det ville være bedst hvis alle gav løn, men et lille bureau kan jo bruge mange kræfter og ressourcer på praktikanten, og hvis det betyder at de ikke vil give løn fordi de ikke kan få det til at løbe rundt, så synes jeg det er bedre at de tilbyder en deltids praktikantstilling til en der bruger det som en del af uddannelsen.

      Jeg håber I forstår hvad jeg mener. Det er en hård branche da krisen stadig strammer lidt. Og så er mulligheden for praktisk erfaring under studiet nogle gange en nødvendighed, også selvom den er ulønnet.

      En anden ting. Kan I måske arbejde på at få sådan en “Send mig opfølgende kommentarer”-knap? Det ville være sejt!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Malene

      Det er jo sådan set helt enig i. Der er mange eksempler på gode former for ulønnet praktik under studieforløb under ordnede forhold. På mange professionsbachelorer er det jo normen. Læreruddannelsen for eksempel foregår jo i lange perioder som praktikophold uden løn. Og det er helt fint, så længe det er under kontrollerede forhold, hvor man sikrer sig, at det er reel læring der foregår og med tid til skolen imens. Så ja, vi er enige. Det sker også på universiteterne, hvor det foregår på fine måder flere steder.

      Jeg ved det godt med den knap. Vi har haft den og så holdt den op med at virke. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at få den til at virke igen, og der er sjovt nok ikke nogen programmører, der vil gøre det gratis for mig ;-)

      Spøg til side, vi får nyt design i løbet af et par måneder, og der er det en del af det.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Malene

      Ja, og i bund og grund handler det her indlæg jo også om færdiguddannede der ikke får penge for noget værdifuldt arbejde. Og det ville jeg kun gøre hvis det var en NGO eller lignende – et sted der simpelthen ikke har pengene til at lønne, og som stadig har en god sag.

      Måske I kan lave en ulønnet praktikantstilling til en webmand der kan fikse det for jer, ja ;-) Jeg ser frem til nyt design – det nuværende er også godt, men spændende med nyt. Og evt. med opfølgningsknap.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Nu skal jeg faktisk passe på, for min meget gode ven Carsten, som er programmør, gør en masse vennetjenester for os :-D Men jeg betaler ham i naturalier og har lovet ham, at Pudderdåsernes første pose penge, vi kommer til at tjene, går til en middag på Noma med ham, og at han nok skal få procenter, når vi en dag tjener penge. :-D

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lisa

    Kære ‘Dåser’

    Hils endelig Aller og sig, at der blandt jeres faste læsere også er den slags der ikke kunne drømme om at købe deres blade eller slå forbi deres hjemmesider. Og det kan de godt sætte sig ned og tude over, for denne signatur er både købe- og forbrugsstærk, men gider ikke deres kontekstualisering af kvinder hvis altovervejende interesse åbenbart er udseende, slankekure og forholdet til mor/veninde/miiig seeelv osv.

    Derfor kan man jo alligevel godt være interesseret i at finde den bedste mascara eller få tips om hvordan mørke rande dækkes bedst. Det kan I. Tusind tak for det!

    Fortsat held og lykke med at udvikle Pudderdåserne.dk.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle

    Når jeg læser dette indlæg er det med en blandet smag i munden. Jeg forstår at ingen vil arbejde gratis, og ens indsats skal belønnes. Men jeg har valgt at læse skønheds- og modeblogs fordi de fremstår mere troværdige end magasiner som modtager mange penge for at omtale produkter. Når jeg så læser at i takker nej til annoncering der er MANGE tusinde kroner værd og i tilsyneladende forventer en god pris for at omtale produkter, så bliver jeg i tvivl om troværdigheden. Jeg ved at nogle bloggere er umulige at få i tale for mindre end 20.000 kr., hvilket jeg synes er lidt vildt. Når jeg klikker ind på en blog anser jeg bloggeren for at være ligemand og en forbruger som jeg, ikke nogen der forventer at tjene kassen på min tillid og sidevisninger. Jeg er rigtig glad for jeres blog, men lige nu føler jeg mig lidt som jeres “kunde” fremfor læser.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Helle

      Jeg tror, du misforstår. Vi kunne aldrig DRØMME om at omtale produkter for penge. Det er fuldstændig udelukket. Vi skriver aldrig artikler på Pudderdåserne for penge. Never ever. Vi skriver vores mening og kun vores mening, hver gang og aldrig for penge.

      Men hvis Aller vil have os til at skrive artikler til deres blade som skribenter, så skal vi selvfølgelig have løn for det. Der er ikke tale om artikler til Pudderdåserne men artikler til Allers blade.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Helle

      Det er jeg glad for at høre! I så fald er det uforståeligt at I i det mindste ikke bliver tilbudt samme løn, som enhver anden freelancer ville få i denne form for samarbejde.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Godt vi fik den misforståelse ryddet af vejen :-) Nej Helle, vores indlæg her er selvfølgelig ALDRIG til salg :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] Jeg skriver ikke ud fra egne erfaringer, men en kollega, der har bloggen Pudderdåserne. Hun blev tilbudt hele 0 kroner for at lave otte siders billeder og tekst til et dameblad! Lønnen var at hun måtte skrive om det på sin blog… Det er SÅ ustyrligt frækt, at man næsten ikke fatter det og jeg synes du skal læse historien her […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes du er super sej over at have sagt fra – og fortalt offentligt om det.

    Thumbs up herfra!

    Jeg har skrevet et indlæg om det på min blog, fordi jeg synes det er så forkasteligt og der er selvfølgelig både navn og links på historien (Men lad mig lige vide om det er ok?!)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nina

    Hahaha! Ja, det er jo egentlig ikke sjovt, men kan ikke lade være med at grine af Aller. De kender tydeligvis ikke til jer og det virker ikke som om de overhovedet har sat sig ind i hvem I egentlig er. De er tydeligvis ikke klar over, hvem der egentlig har magten nu om dage – ihvertfald når det kommer til antal læsere.
    Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg læser ingen blade længere. Jeg læste MANGE skønheds magasiner for 10 år siden, men jeg køber ingen længere. Deres beskrivelser og omtale af produkter virker for mig i dag som falske. Hvilket nogle af dem sikkert er, fordi de får penge for omtalen. Ofte prøver de for “hårdt” og det skubber jeg altså helt væk. Jeg læser udelukkede blogs. Som mange andre har jeg ikke tillid til magasinernes “meninger” om produkter. Bevares, der findes også blogs, der oprettes med det ene mål at sælge et bestemt produkt. Men jeg stoler mere på blogs, som f.eks. Pudderdåserne og mindre på magasinerne. I virker oprigtige, I siger jeres mening.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tak for de pæne ord Nina. Og ja, jeg er også holdt op med at læse damleblade ;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • MG

    KOMMENTAR TIL SIDEVISNINGER OG UNIKKE BRUGERE
    Med hensyn til antal sidevisninger kan 2.600.000 da lyde som et svimlende højt tal, men som du selv er inde på, er det de absolut unikke brugere der er mest interessant. Ellers kunne den samme person klikke 2.600.000 gange om måneden, hvis ellers denne var tilstrækkelig ihærdig.

    Men netop disse unikke brugere, bliver der så vidt jeg har forstået, ikke rigtig holdt styr på, og slet ikke i et netværk som Bloggers Delight (noget kunne i hvert fald tyde på det, eftersom du ikke har nævnt noget tal).

    Hvis antallet af unikke brugere bliver talt op i et netværk som Bloggers Delight, er det så hver enkel blogs unikke brugere der bare bliver adderet, eller bliver gengangere fra de forskellige blogs siet fra?
    Der kan så vidt jeg ved, dog stadig snydes med tallene, ved blot at slette den cookie, der bliver lagt på ens computer, hvorefter kan blive ved med at optræde som ny unik bruger. (Hvilket resulterer i, at man skal sammenligne Ip adresser!?)

    Du nævner selv et magasin med et oplag på under 30.000, her er Aller dog sikker på, at langt de fleste ikke har købt mere end ét magasin. Hvorfor antallet af købere, må være meget tæt på oplags antallet. Desuden hører det jo med, at disse blade cirkulerer en del (er det tre eller fire gange et blad skifter hænder?). Hvilket betyder, at det faktiske antal læsere er langt højere end antallet, af blade. Men dette er selvfølgelig også bare skøn.

    Som du selv nævner, henvender de forskellige blade sig til forskellige segmenter, hvorimod mange blogs henvender sig til de samme læsere, hvorfor der nødvendigvis må være en del gengangere blandt de 2.600.000, især i netværk som Bloggers Delight, Looklab osv. der ligefem er skabt, så man klikker rundt på de forskellige sider.

    Men indtil antallet af unikke brugere, for hele netværk er blevet opgjort, må man nødvendigvis regne med et gennemsnit.

    Du har selv 60.000 sidevisninger om måneden og 10.000 unikke brugere, hvilket svarer til 6 sidevisninger om måneden per bruger, hvis jeg ikke tager helt fejl.
    Dette tror jeg dog er et alt for lavt tal, for en stor del af blog læserne. Det er min fornemmelse, at en relativ stor del af blog læserne (det købedygtige segment af unge kvinder du selv nævner) besøger en lang liste af blogs en til to gange om dagen, hvis ikke mere. Hvilket vil sige mellem 30-60 sidevisninger fra den samme person per måned.
    Hvis hver unikke bruger har seks sidevisninger på måned vil der være 433.333 unikke brugere per måned (2.600.000/6). Ved 30 visninger, 86.666. Og ved 60, 43.333 unikke brugere per måned for hele netværket. Tal der altså er knapt så imponerende (forudsat at jeg har regnet rigtigt).

    Jeg tror ikke nogen/noget blogger eller blog netværk vil blive taget alvorligt, medmindre de kan fremvise meget præcise tal, samt skrive bedre end de gør i magasinerne (det bliver vist det mindste problem).

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Mark
      Du har for så vidt ret i at det er fordi, jeg ikke har de tal, at jeg har ikke har brugt dem. Men det er Aller, jeg ikke har dem fra. Bloggers Delight har i deres Medie Kit er samlet antal unikke besøgende renset for gengangere. Aller har ikke det samme for deres sites (hvilket vel næppe ville give mening i de fleste tilfælde heller). De har kun opgivet tal for hvert site hver for sig og der er selvfølgelig en masse gengangere. Så derfor har jeg ikke kunnet lave sammenligning på unikke brugere, fordi det selvfølgelig ville være at sammenligne pærer og bananer med disse tal. Men det er altså Aller, jeg mangler tallet fra, vi har det fra Bloggers Delight. Jeg er da ikke et sekund i tvivl om, at Aller kunne generere det, hvis de ville for disse fem sites, men det er ikke et, der umiddelbart er tilgængeligt.
      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Fantastisk indlæg Katja – du rammer hovedet på sømmet her!

      Jeg kunne ikke være mere enig i din tråd, men tillader mig lige at få skrevet et svar på det seneste indlæg fra MG, for at korrigere for misforståelser, og tager den lige oppefra og ned :)

      SÅDAN TRACKER BRANCHEN
      I Danmark er den officielle måleenhed FDIM listen – som estimerer tal baseret på FDIM/Gemius Real-timedata. Er man medie, kommer med med på den officielle liste ved at blive medlem hos FDIM, hvorefter ens medie/medier vil figurerer på: http://fdim.dk/Statistik/internet/toplisten
      Som man kan se her, benytter FDIM termer som “Brugere, Besøg og Sidevisninger”.

      Hvis man er et netværk, som os (BloggersDelight), er det for nuværende ikke muligt at komme på FDIM listen.
      Til gengæld har vi Google Analytics installeret på tværs af alle Blogs i vores netværk. Google Analytics er et bredt anvendt værktøj og brugt i flere og flere store (og små) danske virksomheder, og er iøvrigt også et accepteret statistik system for at komme med på den officielle Svenske liste “KIA index”.

      Termerne er lidt forskellige fra FDIM til Google Analytics. FDIM kalder et unik bruger for en “Bruger”, hvor Google Analytics kalder en unik bruger “Absolut Entydige Besøgende”.

      Måden at måle en “Bruger” og en “Absolut Entydig Besøgende” er lidt forskellige – men i sidste ende beskriver den det samme (som vi for nemhedens skyld bare kalder en “unik bruger” nu).

      Kort forklaring af de forskellige vigtige termer i annoncør-sammenhænge:

      Unik Bruger
      En unik bruger (Absolut entydige besøgende/bruger) der inden for en given målt periode ser dit website.
      Dvs. hvis der i april måned var 10.000 forskellige brugere der kun så dit website én gang hver, vil det blive målt som 10.000 unikke brugere.

      Besøg
      En unik bruger der besøger dit website 30 gange (hver dag) inden for den givne målte periode.
      Dvs. hvis de 10.000 unikke brugere i April måned så dit website 1 gang om dagen = 300.000 besøg.

      Sidevisning
      En unik bruger der pr. besøg ser X antal sidevisninger pr. gang de besøger websitet.
      Dvs. i April måned, var der f.eks. 10.000 unikke brugere der besøgte websitet én gang hver dag (300.000 besøg) og så 2 sider = 600.000 sidevisninger.

      At snyde med tal ved at slette cookies, giver ikke rigtigt nogle mening – da det i praksis vil betyde, at vi skulle have fat i alle de computere der har de forskellige Blogs, og slette deres Cookie derfra – og det har vi altså for travlt til ;)

      Men bortset fra det, er sletning af Cookies, Privacy indstilling der fjerne Cookies m.m. en del af den generelle afvigelse af dataindsamling, der er ens blandt alle medier.

      Ifht. Annoncører – er BÅDE sidevisninger OG unikke brugere vigtigt, afhængigt af formålet med annoncering, da dette bestemmer REACH og FREQUENCY.

      REACH er hvor stor en andel af målgruppen man kan nå.

      FREQUENCY er hvor ofte man kan ramme målgruppe med sit budskab.

      For nogle annoncører er det vigtigt at få et højt REACH, hvor man f.eks. ofte vil benytte store medier som bt.dk, b.dk. dmi.dk osv. – der har stor REACH hvis man vil kommunikere med den brede danske befolkning.

      For andre annoncører er det vigtigt at få en meget målrettet REACH (dvs. mindre, men meget relevant målgruppe), og f.eks. komme ud med sin budskab med meget høj FREQUENCY – altså sørge for at den samme unikke bruger, ser dit banner flere gange og dermed indkøbt på mange sidevisninger pr. medie.

      Der giver ingen mening at blæse netværkets trafiktal op – for så ser vi bare dumme ud, når vi ikke kan levere det, vi har solgt til annoncørerne!
      Og i sidste ende, så er det meget svært at snyde med rapporteringen fra det AdServing system vi benytter til at eksekvere de annoncer der bliver vist på netværket – som er samme AdServing som mange andre større medier benytter til AdServing (bl.a. Berlingske Media m.fl..).

      Afslutningsvist kan jeg tilføje, at BloggersDelight bliver taget meget alvorligt som medie/netværk og er blevet rigtigt godt modtaget, både blandt alle de store mediebureauer, PR bureauer og annoncører – nemlig fordi vi skaber en lettilgængelig platform for annoncørerne at kunne komme ud med deres budskaber på, via medier der har været svært tilgængelige tidligere. Og selvom 50.000 – 100.000 unikke brugere måske ikke ville skaffe os ind på en top 10 på FDIM listen, ville det dog få os meget godt placeret, set i lyset af vores korte levetid.

      Blog medie-markedet er enormt fragmenteret og består af 1000-vis af store og små bloggere, der ikke interesserer sig for trafiktal, AdServing, salg til annoncører osv. De fleste Bloggere er passioneret omkring at skrive, og vil gerne kunne koncentrere sig om det.

      Endnu vigtigere er det, at vi kæmper for, at Bloggere kan leve fornuftig af deres passion og content, så de kan blive ved med at skrive, og tjener penge, når andre tjener penge. De store bladhuse tjener jo penge på alt deres indhold. Alle de producenter der dagligt sender samples og vareprøver, tjener også penge på deres ting, ligesom butikker og arrangementer der sender invitationer til deres Events. Så hvorfor skulle Bloggere der deler budskabet ud til flere 100.000 gratis eller skrive indhold til forretninger gratis?

      BloggersDelight har gjort det nemt for annoncører, der nu kan henvende sig direkte til os og få deres budskaber kommunikeret ud til nogle meget relevante målgrupper, på den måde de ønsker, og på en professionel måde.

      De bedste hilsner
      Sebastian Gullak

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Intressant diskussion, och jag tycker att det är bra att du är öppen med detta.

    Angående vad martin där uppe sa om Fierce og fattig på SU, så kan jag bara ännu en gång ta Sverige som ett exempel där vi har Kissie, en bloggerska som inte gör annat än provocerar. 90% av hennes kommentarer är hatkommentarer som talar om hur dålig hon är. Ändå räcker det att hon bloggar om en klänning för att den nästa dag ska vara helt utsåld på en webbshop.
    Reklamen är så mycket starkare än vi tror. Reklam fungerar på så sätt att vi undermedvetet tar del av den vilket gör att vi i andra sammanhang känner igen produkten och därmed köper den (väldigt simplifierat sagt). Man måste alltså inte gilla mediet som reklamen kommer ifrån för att det ska nå ut. Jag som läsare är ju intresserad av en snygg klänning oberoende av vem som bär den.

    Jag vill också backa upp er kommentar om hur det är i Sverige, där MÅNGA bloggare (även de som inte är störst) kan leva enbart på sin blogg. Det är många som vill underskatta bloggens makt, främst därför att vem som helst kan blogga och också eftersom det främst är unga tjejer som gör det och tjänar mer pengar än många kan drömma om (Kenza, sveriges största bloggerska tjänade en månad över 160 000 kr ENBART på reklamintäkter). Så det där med vem som drar trafik till vem kan vi visst fortsätta diskutera…..

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Hej Anya. Tak for dit indlæg, det er spændende at høre om, hvordan det er i Sverige, hvor udviklingen har været i gang så meget længere. Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mange af de jyske bloggere som linda Blogsbjerg er også blevet tilbudt klummer for 0 kroner per indlæg.

    Den berømte Maren Uthaug har da anmeldt vareprøver fra Urtekram på sin blog? Så enten er hun snotdum eller også har hun fået penge for det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Det er langt ude…

      Men anmeldelser er jo noget andet. Vi laver fx. næsten ikke andet, det er jo det, vi kan. Men vi kunne ikke drømme om at gøre det mod betaling.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kunne egentlig godt tænke mig at høre Allers mening om at blive afvist og grunden til at de tror folk vil arbejde gratis for dem :D Men det er jo nok næppe noget de vil ud med :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • haha sad lige og tænkte på at det egentlig svarer til de kalder en til en jobsamtale og så når de kommer til lønnen… “Ja det er sjovt du nævner det, du får faktisk ingenting da vi ikke tager dig seriøst nok og mener at du er en rigtig skribent”

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Der er et par journalister fra fagblade i gang med at spørge dem, så vi skal nok høre mere ;-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åhh hvor er det dog fantastisk skrevet. Jeg er helt sikker på at du ikke er den eneste der har oplevet det, mange folk der ikke kender til “blogverdenen” ved bare ikke hvor meget det kræver.. desværre

    Noget helt andet er, jeg kan slet ikke få lov til at logge ind på bloggers delight lige nu, oplever du det en gang imellem, min side er helt blank, ingen tekst ingenting.. :-( Sidder ellers lige med et godt indlæg i ærmet ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pudderdåse Katja

      Tusind tak Lea. Ja det er vist desværre meget udbredt – ikke bare i blogverdenen men i freelancebranchen generelt :-(

      Jeg kan godt logge på, men havde problemer for en times tid siden – ih hvor irriterende, når man lige har noget noget på hjerte. Det kender jeg godt. Håber snart du kommer på :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fotoshoot med LouiseH.dk